هرسال با کاهش بارش مواجه بودیم

امسال بارش‌های کشور نزدیک به ۵۰ درصد زیر حد نرمال است

اردیبهشت آنلاین _ رییس سازمان هواشناسی با بیان اینکه پیامدهای تغییرات اقلیمی باعث کاهش پیش‌بینی‌پذیری مخاطرات جوی شده است، اظهارکرد: مخاطرات حدی را در دنیا از ماه‌ها و فصل‌های جلوتر نمی‌توان پیش‌بینی کرد بنابراین چگونگی رویارویی با این مخاطرات، یکی از مهم‌ترین چالش‌هاست.

به گزارش ایسنا با افزایش تغییرات اقلیمی در جهان وقوع رویدادهای حدی مثل توفان‌های شدید و خشکسالی پیاپی افزایش یافته وکشورها را با چالش‌های مختلفی روبرو کرده است.

سحر تاجبخش در گفت و گو با ایسنا افزود: مساله خشکسالی یک پدیده خزنده است که حداقل ۳.۵ تا ۴ سال است که کشور ما را تحت تاثیر قرار داده پس از سال ۹۸ که بارش‌های خوبی در کشور داشتیم، تجربه‌ای از میزان بارش قابل توجه در کشور نداشتیم. تقریبا طی سال‌های اخیر، هرسال با کاهش بارش مواجه بودایم. امسال بارش‌های کشور نزدیک به ۵۰ درصد زیر حد نرمال است بنابراین ضرورت مدیریت منابع آبی کشور از بدیهی‌ترین مسایلی است که به‌ویژه در تامین آب شرب و آب کشاورزی نقش تاثیرگذاری دارد.

وی با اشاره به میزان بارش برف در زمستان سال جاری گفت: برف قابل ملاحظه‌ای در دی‌ماه نبارید البته در بهمن ماه یکی دو بارش خوب داشته‌ایم. با توجه به اینکه ایستگاه‌های ما در مناطق بالادست نیستند، آمار دقیقی از میزان بارش برف انداریم ولی با بررسی اطلاعات دریافت شده از ماهواره‌ها، به میزان پوشش برف و آبی که می‌توانند تولید کنند، دسترسی داریم. اساسا آب تابستان از ذخیره برف تامین می‌شود. هر چه قدر در زمستان برف بیشتری ذخیره شود، خیالمان بابت تامین منابع آبی در تابستان راحت‌تر خواهد شد.

رییس سازمان هواشناسی درباره اقدامات بخش‌های کشاورزی و صنایع برای مدیریت مصرف آب اظهارکرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشورایران و قرارگیری در بخش‌های خشک و نیمه‌خشک کره زمین به‌طور میانگین بارش کشور ما از میانگین نرمال بارش در جهان کمتر است. ما باید همین منابع محدود را مشابه سایر کشورهایی که در این کمربند جغرافیایی قرار دارند، به بهترین شکل مدیریت کنیم بنابراین مشخصا در حوزه کشاورزی تعیین الگوی سطح زیر کشت، در حوزه صنایع جابجایی صنایع آب‌بر از فلات ایران به مناطقی که امکان دسترسی به آب بیشتر است، شاید راهکارهای خوبی باشد.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های بلندمدت هواشناسی و نحوه سیاستگذاری بر اساس آن‌ها گفت: پیش‌بینی‌های انجام شده به عنوان ابزاری است که در اختیار تصمیم‌گیران باید قرار بگیرد و خیلی نمی‌توان تمام تصمیم‌های کلان کشور را به یک کاغذ پیش‌بینی وصل کنیم چون آن‌ها حل معادلات دیفرانسیل جو هستند و ذاتا خطا دارند بنابراین با احتمال باید به پیش‌بینی‌ها برخورد کرد. حوزه‌های تصمیم‌گیر در این بخش مثل حوزه‌های کشاورزی و آب باید سناریوهای مختلفی برای مواجهه با شرایط مختلف جوی داشته باشند.

تاجبخش با بیان اینکه پیامدهای تغییرات اقلیمی باعث کاهش پیش‌بینی‌پذیری مخاطرات جوی شده است، اظهارکرد: مخاطرات حدی را در دنیا از ماه‌ها و فصل‌های جلوتر نمی‌توان پیش‌بینی کرد بنابراین رویارویی با این مخاطرات یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که با برنامه‌ریزی در حوزه‌های مرتبط مثل بهداشت، صنعت، آب و کشاورزی باید با آن برخورد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید