ساخت هرم 300 طبقه در دبی

امارات متحده عربی مشغول ساخت یک ابرپروژه در شهر دبی است

اردیبهشت آنلاین ـ امارات متحده عربی مشغول ساخت یک ابرپروژه در شهر دبی است که شامل یک هرم ۱۲۰۰ متری با قابلیت سکونت یک میلیون نفر است، اما اطلاعات زیادی درباره این طرح منتشر نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، در حالی که بیشتر توجه‌ها به طرح‌های بزرگ و جاه طالبانه «نئوم» در عربستان برای جذب گردشگران خارجی معطوف شده است، کشور امارات در شهر دبی طرحی برای ساخت یک هرم آینده‌نگر به نام «زیگورات» را در دست ساخت دارد؛ هرمی که ۱۲۰۰ متر ارتفاع دارد و می‌تواند میزبان یک میلیون نفر باشد.

نخستین‌بار در سال ۲۰۰۸، طرح‌هایی برای یک ابرهرم به نام «زیگورات» رونمایی شد و امید این بود که ساخت‌وساز در سال ۲۰۲۱ آغاز و تا سال ۲۰۲۸ تمام شود.

کاملاً واضح است که طراحی آن از اهرام مصری‌ها و مایاها الهام گرفته شده است. با این حال، این ابرپروژه در مقیاس بسیار بزرگتری است. هرم زیگورات قرار است بلندتر از برج خلیفه و داون‌ تاون سیرکل (Downtown Circle) و با ارتفاع ۱۲۰۰ متر ساخته شود.

درست مانند «پروژه لاین» عربستان سعودی، این سازه نیز قرار است کربن خنثی باشد و انرژی همه‌چیز به طور کامل توسط پنل‌های خورشیدی، باد و دیگر منابع طبیعی تأمین شود.

هرم زیگورات همچنین سیستم حمل و نقل عمومی خود را خواهد داشت که نه تنها به صورت افقی از داخل ساختمان عبور می‌کند، بلکه به بالا و پایین ساختمان نیز خواهد رفت و طبق گزارش‌ها نیاز به خودرو را از بین می‌برد و شامل ۳۰۰ طبقه، با فضاهای مسکونی، تجاری و تفریحی است.

هرم زیگورات توسط «Timelinks»، گروهی از برنامه‌ریزان شهری، دانشمندان و طراحان معماری مستقر در دبی طراحی شده است و به گفته «ریداس ماتونیس» ـ مدیرعامل گروه «Timelinks» ـ، هرم زیگورات می‌تواند کاملاً از لحاظ تأمین انرژی خودکفا باشد و علاوه‌بر استفاده از نیروی بخار در ساختمان، از فناوری توربین بادی نیز برای تأمین انرژی طبیعی استفاده می‌شود.

هنوز مشخص نیست آیا امارات متحده عربی قادر به رونمایی از این پروژه عظیم در سال ۲۰۲۸ خواهد بود یا خیر. دبی در سال ۲۰۲۳ با جذب ۱۶.۸ میلیون گردشگر در رتبه سوم پربازدیدترین شهرهای جهان پس از استانبول و لندن قرار گرفت.

در این میان، عربستان نیز سرگرم ساخت پروژه چندصدمیلیارد دلاری نئوم است و گفته می‌شود هزینه بالای این پروژه عظیم موجب شده این کشور پادشاهی به استقراض روی بیاورد.

براساس آنچه تاکنون در رسانه‌ها منتشر شده، «نئوم» در شمال غربی عربستان سعودی واقع شده است و مساحتی در حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد. این منطقه که از جنوب به دریای سرخ و از غرب به خلیج عقبه محدود شده است، در امتداد سواحل شامل ۵۰۰ کیلومتر خط ساحلی و ۴۱ جزیره و تپه‌های بیابانی و کوه‌های پوشیده از برف گسترش می‌یابد.

زمانی که ابرپروژه نئوم به طور کامل تحقق یابد، این شهر میزبان ۱۰ منطقه مختلف خواهد بود. تاکنون تنها چهار مورد از این مناطق رسانه‌ای شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید