طلا فروشی در ترکیه

مقایسه ذخایر طلا در ایران و ترکیه

رکود در صنعت طلای ایران بسیاری از صنعتگران این صنف را مجبور به مهاجرت به سایر کشورها کرده است

اردیبهشت آنلاین ـ ایران بعد از ترکیه، بیشترین منابع طلا را در میان کشورهای همسایه داراست. در حالی که ایران طی سال‌های گذشته در زمینه ساخت مصنوعات طلا حرفی برای گفتن داشت اما به جهت خام‌فروشی و رکود بازارها در این زمینه، ترکیه گوی سبقت را از ایران ربوده است.

 طلا مهم‌ترین استاندارد پولی جهان است و بیشترین مورد مصرف آن در ساخت سکه و شمش طلا به‌عنوان ذخایر پولی بین‌المللی است. در ساخت مصنوعات، این فلز ارزشمند و مقاوم، همیشه حرف اول را می‌زند و در ساخت لوازم الکترونیکی دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرآنلاین، تجارت نیوز در خبری نوشت:طبق محاسبات شورای جهانی طلا در سال ۲۰۱۹، تنها ۵۰ هزار تن طلای دیگر در معادن جهان باقی مانده و تا کنون بیش از ۱۹۶ هزار تن طلا استخراج شده است؛ یعنی تنها ۲۰ درصد طلای استخراج نشده در جهان وجود دارد.

طلا سرمایه‌ای امن اما در بحران‌ است

همیشه طلا به‌عنوان سرمایه‌ای امن در نظر گرفته می‌شود و در بلندمدت بازدهی مناسبی دارد. فلز زرد می‌تواند از سرمایه‌ ما در بحران‌های مالی محافظت کند. نقدشوندگی بالا و سرمایه‌گذاری آسان از مزایای سرمایه‌گذاری در این بازار است.

البته کارمزد بالای خرید و فروش طلا، ریسک بالا در سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، خطر وجود ناخالصی و چالش‌های نگهداری از دارایی‌های ارزشمند را به‌عنوان معایب سرمایه‌گذاری در بازار طلا می‌توان نام برد.

برای سرمایه‌گذاری فیزیکی در بازار فلز زرد طلای زینتی‌،‌شمش طلا، طلای آبشده،‌ سکه طلا و انواع آن قابل دسترس است و اگر با ابزارهای نوین معاملاتی بخواهیم به این بازار ورود کنیم، می‌توان به امکان معامله طلا در فارکس، قراردادهای آتی طلا،‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا و گواهی سپرده سکه‌ اشاره کرد.

مقایسه ذخایر طلای ترکیه و ایران

طبق گزارش فوربس، آمریکا بیشترین ذخایر طلای جهان را با ۸۱۳۳ تن در اختیار دارد و از میان کشورهای همسایه ترکیه با ۵۴۰ تن ذخیره طلا رتبه یازدهم را در جهان دارد. برپایه جداول آماری سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در سال ۱۴۰۱، کل ذخایر طلای معدنی شناخته شده در کشور حدود ۳۰۰ تن برآورد شده است.

در میان کشورهای همسایه ایران، عراق با ۱۳۸ تن، پاکستان ۶۴.۶۶ تن و افغانستان با ۲۱.۸۷ تن در رتبه‌های بعد از ایران قرار دارند و آمار دقیقی از ذخایر طلای سایر کشورهای همسایه در دست نیست.

علاوه بر اینکه ترکیه بیشترین ذخایر طلا را در میان کشورهای همسایه دارد، این کشور طی سال‌های گذشته در زمینه ساخت مصنوعات طلا، شهرک‌های صنعتی مخصوص طلا و صادرات این فلز گران‌بها رشد چشمگیری داشته است؛ به گونه‌ای که بزرگان بازار طلا در ایران بارها تاکید کرده‌اند که ترکیه تمام کشورهای منطقه را در ید خود گرفته، طلا و جواهر به آنها صادر می کند و از این طریق بیش از ۱.۵ برابر پول نفت ایران، ارز وارد کشورش می‌کند.

صنعتگران ایرانی در اختیار پیشرفت طلای ترکیه 

رکود در صنعت طلای ایران بسیاری از صنعتگران این صنف را مجبور به مهاجرت به عربستان، ایتالیا، هند، چین، ترکیه و حتی افغانستان و عراق کرده است تا در زمینه طراحی طلا کار کنند.

بخش مهمی از تولیدکنندگان طلای عمان نیز ایرانی هستند. ترکیه به کشوری تاثیرگذار در حوزه تولید و صادرات طلا و جواهر تبدیل شده است که به بیش از ۱۰۰ کشور جهان محصول فعالیت خود را تولید می‌کند.

بازارهای هدف ترکیه در حوزه طلا و جواهر عمدتا ایالات متحده، امارات، ایتالیا، آلمان، روسیه و اسپانیا هستند. در ترکیه حدود سه هزار تولید کننده، ۵۰۰ عمده فروش و ۲۵ هزار فروشگاه خرده فروشی طلا و جواهر فعالیت دارند.

استانبول، آنکارا، ازمیر و آناتولی اصلی ترین مراکز تولید و عرضه طلا و جواهر در ترکیه به شمار می‌روند که بخش عمده‌ای از تجارت طلا و جواهرات ترکیه در استانبول و در «بازار طلا» انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید