رئیس کل بانک مرکزی

صدور چک الکترونیک تا 15 روز آینده

یکی از راهبردهای مهم بانک مرکزی اقدامات مبانی بر فناوری است، زیرا بدون سامانه امکان نظارت وجود ندارد

اردیبهشت آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی از صدور چک الکترونیک در دو هفته آینده خبر داد.

به گزارش تسنیم، علی صالح‌آبادی در آیین رونمایی از سامانه شبکه فراگیر قرض الحسنه شفق اظهار داشت: یکی از راهبردهای مهم بانک مرکزی اقدامات مبانی بر فناوری است، زیرا بدون سامانه امکان نظارت وجود ندارد .

وی افزود: از اقدامات انجام شده در این خصوص ساماندهی پایانه‌های فروشگاهی است که در ماه‌های گذشته این پروژه به اتمام رسید و اقدام دیگر اصلاح قانون چک است که عملیاتی شد و دو هفته آینده چک الکترونیک صادر می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به فعالیت‌های بانک مرکزی در زمینه اجرای قانون جدید چک و ساماندهی پایانه‌های فروشگاهی گفت: این مهم که یک الزام قانونی به حساب می‌آید طی 2 الی سه سال گذشته تصویب شده بود و بخشی از آن انجام شده بود، اما موارد مهم قانونی آن باقی مانده بود که در ماه‌های گذشته این کار پیاده سازی شد. این مهم که اقدام مثبتی بود به شناسایی پایانه‌های فروشگاهی کمک شایان توجهی کرد.

صالح آبادی با بیان این که یکی از دغدغه‌های جدی بانک مرکزی و دولت سیزدهم تسهیل دسترسی مردم به نظام پولی و بانکی کشور است، تأکید کرد: در ادبیات بانکی به این مهم شمولیت مالی اطلاق می‌شود. صندوق‌های قرض الحسنه یکی از ابزار‌های مهم توسعه شمولیت مالی هستند و در کنار بانک‌ها نقش مهمی را در توسعه شمولیت مالی ایفا می‌کنند.

وی افزود: لذا موضوع تأسیس و فعالیت صندوق‌های قرض الحسنه بایستی تحت نظارت بانک مرکزی باشد و در بستری شفاف و قانونمند توسعه یابد؛ لذا این مهم از سال گذشته در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفت و جلسات متعددی در این باره برگزار شد که در نهایت هفته گذشته «دستورالعمل ناطر بر تأسیس و فعالیت صندوق‌های قرض الحسنه تک شعبه ای» به تصویب نهایی شورای پول و اعتبار رسید.

رئیس شورای پول و اعتبار با برشمردن مهم‌ترین شاخصه‌های این دستورالعمل یادآور شد: به موجب این دستورالعمل، صندوق‌های قرض الحسنه در قالب کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم بندی شدند. سرمایه صندوق‌های قرض الحسنه کوچک، 350 میلیون تومان، صندوق‌های قرض الحسنه متوسط یک میلیارد تومان و صندوق‌های قرض الحسنه بزرگ 3 میلیارد تومان است. سقف در نظر گرفته شده برای اعطای وام توسط صندوق‌های قرض الحسنه کوچک تا 30 میلیون تومان، صندوق‌های قرض الحسنه متوسط تا 50 میلیون تومان و صندوق‌های قرض الحسنه بزرگ تا سقف 100 میلیون تومان است و دوره بازپرداخت این تسهیلات نیز 60 ماهه در نظر گرفته شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی از این پس آمادگی لازم را برای اعطای مجوز به صندوق‌های قرض الحسنه جدید در چارچوب شورای پول و اعتبار را دارد عنوان کرد: در این باره تلاش می‌کنیم فرایند مجوزدهی کاملاً الکترونیکی باشد. همچنین صندوق‌های قرض الحسنه موجود نیز یک سال مهلت دارند که با این دستورالعمل تطبیق پیدا کنند. البته درباره سرمایه صندوق‌های قرض الحسنه موجود تسهیلی در نظر گرفته شده است. براین اساس سرمایه صندوق‌های قرض الحسنه کوچک 100 میلیون تومان، صندوق‌های قرض الحسنه متوسط 400 میلیون تومان و صندوق‌های قرض الحسنه بزرگ یک میلیارد تومان سرمایه در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این دستورالعمل نیاز به سامانه‌ای برای پیاده سازی فعالیت‌ها بود که این مهم با سامانه شفق امکانپذیر شد. این سامانه با 12 صندوق قرض الحسنه آزمون شده و موفقیت آمیز بوده است و امروز می‌توانیم آن را اعلام عمومی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید