حسن مرتجی
پس از روسیه

ایران دومین شریک تجاری ترکمنستان است

ترکمنستانی‌ها برای اعلام حمایت و پشتیبانی نمایشگاه تخصصی ایران اگروفود ترکمنستان به تهران آمدند

اردیبهشت آنلاین ـ ترکمنستان با ایران مرز زمینی مشترک یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتری ایران دارد که می‌تواند سهم مهمی در افزایش حجم صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی و توسعه بازار داشته باشد؛ باید از این ظرفیت برای صادرات حداکثری استفاده کنیم.
به گزارش تصویر روز به نقل از برنا، حسن مرتجی رییس هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های خارجی درباره سفر رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان و بازدید از ایران اکسپو اظهار داشت: ایران یک شریک تجاری قابل اتکا و تامین‌کننده نیاز‌های اساسی ترکمنستان در زمینه صنعت روز کشاورزی، مواد غذایی، تجهیزات و ماشین‌آلات ساخت ایران به همراه فناوری‌های های‌تک و الکترونیک و تکنولوژی روز است.

وی بیان‌داشت: عدم دسترسی ترکمنستان به آب‌های آزاد باعث شده تا مسیر ارتباطی ایران برای ترکمنستان حائز اهمیت شود و در این راستا در سال‌های گذشته افتتاح خط آهن مشهد سرخس- تجن و خط آهن بافق- بندر عباس، اقدامات مهمی در جهت توسعه ارتباطات و تجارت بین ایران و کشور‌های آسیای مرکزی به ویژه ترکمنستان بوده است.

وی با اشاره به اینکه ایران پس از روسیه دومین شریک تجاری ترکمنستان محسوب می‌شود، خاطرنشان‌کرد: ترکمنستان یکی از مصرف کنندگان مواد غذایی و کشاورزی در میان کشور‌های تازه استقلال یافته آسیای مرکزی به شمار می‌رود و ایران به عنوان یکی از همسایگان ترکمنستان و با مرز زمینی مشترک یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتری، به دلایل جغرافیایی و اقتصادی می‌تواند سهم مهمی در روند افزایش حجم صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی و توسعه بازار و همکاری‌های دوجانبه داشته باشد.

وی تصریح‌ کرد: در این راستا نمایشگاه ایران اگروفود یک رویداد اقتصادی منطقه‌ای دریای خزر و موجب رونق کسب و کار در بازار کشور‌های ساحلی خزر و منطقه و توسعه صادرات کالا و خدمات فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان ایرانی به شمار می‌رود.

مرتجی گفت: این نمایشگاه بزرگ شهریورماه در عشق‌آباد (پایتخت ترکمنستان) برگزار می‌شود که می‌تواند به توسعه روابط تجاری بین دو کشور کمک کند.

وی اظهار داشت: ترکمنستانی‌ها برای اعلام حمایت و پشتیبانی نمایشگاه تخصصی ایران اگروفود ترکمنستان به تهران آمدند و برگزاری این نمایشگاه نشان دهنده عزم دو کشور و خواسته مخاطب ترکمنستانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید