پترو پالایشگاه‌ ابوالفارس اقتصاد منطقه را متحول می کند

گسترش پترو پالایشگاه‌ها در کشور یک ضرورت است و مزیت‌های زیادی دارد

اردیبهشت آنلاین ـ توسعه صنایع پالایشی به عنوان اصلی‌ترین تأمین‌کننده انرژی سوختی در سطح جهان از سال‌های ابتدایی توسعه صنعت نفت مورد توجه سیاستگذاران این حوزه بوده است. به علاوه بسیاری از محصولات پالایشی و پتروشیمی کارکردی صادراتی دارند.

از مهم‌ترین دلایل ایجاد پالایشگاه‌ها مسائل مربوط به توسعه زنجیره ارزش نفت و میعانات گازی است. با توجه به وضعیت حساس کنونی و شرایط اقتصاد ایران و نیاز صنعت نفت و گاز کشور به سرمایه‌گذاری و نوسازی تکنولوژی، استراتژی‌های ویژه درخصوص توسعه بخش خصوصی در پالایشگاه‌های کشور بیش از پیش ضرورت پیدا می‌‌کند.

ابراهیم متینیان، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مهمترین اقدامات در زمینه تسهیل ساخت پترو پالایشگاه در کشور اعطای مجوز تنفس خوراک به سرمایه گذاران بخش خصوصی است تا بتوانیم کل نیاز صادراتی کشور را تبدیل به محصولات شیمیایی کنیم و بدون هیچ مشکلی در زمینه تحریم ها این محصولات غیر قابل تحریم را در بازارهای متنوع، متعدد و گسترده به فروش برسانیم و درآمدهای سرشار ارزی کسب کنیم.

وی با اشاره به اینکه گسترش پترو پالایشگاه‌ها در کشور یک ضرورت است و مزیت‌های زیادی دارد گفت: با توجه به تحریم های نفتی و کاهش صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران بهربرداری از طرح های پترو پالایشی به ظرفیت یک میلیون بشکه در روز که اگر قیمت هر بشکه نفت خام معادل ۷۵ دلار باشد، از عدم النفع صادرات بیش از ۲۵ میلیارد دلار نفت خام و میعانات گازی در سال برای کشور جلوگیری می کند.

متینیان بیان کرد: این اقدام در وهله اول، به خنثی سازی تحریم ها می انجامد، زیرا نفت به صورت خام صادر نمی شود و آن را به فرآورده های سوختی و یا پتروشیمیایی تبدیل می کنیم. فروش فرآورده ها نسبت به نفت خام خاصیت تحریم پذیری بسیار کمتری دارد بنابراین، از اثرگذاری تحریم ها کاسته می شود و لازم نیست در فروش نفت مان تخفيف قائل شويم.

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس اضافه کرد: موضوع دوم اشتغال زایی و رونقی است که در بخش پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها ایجاد می کنیم. مسئله دیگر این است که فرآورده ها ارزش افزوده بالایی دارند. در حال حاضر، تفاوت بین نفت خام و فرآورده ها چیزی در حدود ۲۰ دلار است، این رقم وقتی در مقادیر بالا مثلا چند هزار بشکه حساب می شود، عدد بالایی است.

متینیان با اشاره به اینکه با توجه به مزیت های فراوانی که پترو پالایشگاه‌ها برای کشور دارند و همواره راه اندازی آنها مورد تأیید مقام معظم رهبری بوده است، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند نرخ سرمایه گذاری در کشور کم شده است که باید به سمت سرمایه گذاری حرکت کنیم و یکی از مصداق های مهم این سرمایه گذاری می تواند توسعه ظرفیت های پالایشی کشور باشد.

وی در خصوص ضرورت راه اندازی پترو پالایشگاه‌ها در کشور، تصریح کرد: درباره مزیت‌های پترو پالایشگاه ها شکی وجود ندارد، این مجتمع های صنعتی می‌توانند برای کشور سودآور باشند و به تولید محصولات با ارزش افزوده بالا کمک کنند، اما شرط آن این است که زیر ساخت های لازم را مهیا کنیم و بتوانیم از ظرفیت های آنها بهره ببریم.

وی با تاکید بر اینکه ما هنوز از ظرفیت پالایشگاهی کشور به خوبی بهره برداری نکرده ایم، گفت: آن طور که شایسته بوده است به توسعه صنایع پایین دستی در این حوزه مبادرت نکرده ایم و الان با مشکلات زیادی در زمینه پالایشگاهی کشور مواجه هستیم. اما در حال حاضر در دولت سیزدهم به تولید محصولات پتروشیمی که فرآیند تولید ساده ای دارند پرداخته می شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم پترو پالایشگاه ها را راه اندازی کنیم باید تدابیر لازم را برای بهره برداری از ظرفیت های این مجتمع های صنعتی بیندیشیم و باید طوری عمل کنیم که برگشت سرمایه اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: امید است با حمایت خالصانه مسئولان بدعت و حمایت صحیح سرمایه گذاری در حوزه پترو پالایشگاه شکل گیرد که امکان ایجاد بستر سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی، در کشور رونق بگیرد.

نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش ابوالفارس در منطقه رامهرمز واقع در استان خوزستان با حدود ۹۵ حلقه چاه نفت یکی از نفتخیزترین بخشهای کشور است که به دلیل دارا بودن نفت سبک این منطقه برای فرآورده های تولید پایین دستی پتروشیمی بسیار مناسب است.

متینیان در ادامه افزود: پروژه پترو پالایش ابوالفارس با ظرفیت اولیه پالایش پنجاه هزار بشکه نفت خام در روز در استان خوزستان، شهرستان رامهرمز و در منطقه کم برخوردار ابو الفارس در حال احداث است.

وی ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته پروژه پترو پالایشگاه ابوالفارس در سال ۱۳۹۹ با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی شد که این پروژه با تولید فرآورده های پالایشگاهی با استاندارد یورو پنج و محصولات پتروشیمی برای سه هزار و پانصد نفر به صورت غیر مستقیم و هفت هزار نفر پس از بهره برداری شغل ایجاد می کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: پرچم سرمایه گذار بخش خصوصی نفت در خوزستان بالا است و با توجه به تمامی مشکلات سر راه پروژه پتروپالایش ابوالفارس به عنوان اولین پترو پالایشگاه بخش خصوصی در کشور، این پروژه مهم با توانمندی جوانان ایرانی مصمم به اتمام راه است.

وی گفت: لازم به ذکر است منطقه شهید پرور و محروم ابوالفارس که دارای ذخایر خدادادی نفت و معدن است، هیچ گونه صنعتی ندارد و جوانان و افراد جویای کار مجبور به اشتغال در سایر نقاط کشور هستند که با این سرمایه گذاری جان دوباره ای به این شهرستان دمیده شده است.

متينيان عنوان کرد: به عنوان نماینده مردم؛ سرمایه گذاری شرکت های نفتی، تعمیر جاده های روستایی و بهسازی روستاها، ساخت و نوسازی مدارس، آبرسانی روستایی، ایجاد اشتغال و استفاده از نیروهای توانمند بومی، بهبود وضعیت زندگی مردم، رفع موانع تولید، بهداشت و درمان و توسعه مراکز ورزشی، کمک به کمیته امداد و بهزیستی و …را خواستار هستم.

وی در پایان اظهار کرد: بدون شک خروجی این سرمایه گذاری ها توسعه مناطق، رفع محرومیت ها و رضایت مندی عمومی را در پی دارد و امیدوار هستیم با بهره برداری از پترو پالایش ابوالفارس اقداماتی را در جهت رفع محرومیت‌های آن منطقه انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید