دلار

تاثیر سیگنال عراقی در بازار ارز ایران

ارسال سیگنال‌های تازه از عراق، قیمت‌ها در بازار ارز ایران را سبز کرد؛ به‌طوری که دیروز شاهد رشد قیمت دلار در بازار بودیم

تصویر روز _ بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای دی‌ماه تاکنون دلار در کانال ۵۰ هزار تومان حبس شده است و هیچ نیرویی نتوانسته آن را به کانالی بالاتر یا پایین‌تر هدایت کند.

به گزارش خبرآنلاین ، ارسال سیگنال‌های تازه از عراق، قیمت‌ها در بازار ارز ایران را سبز کرد؛ به‌طوری که دیروز شاهد رشد قیمت دلار در بازار بودیم.

البته با وجود افزایش قیمت دلار در بازار، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای دی‌ماه تاکنون دلار در کانال ۵۰ هزار تومان حبس شده است و هیچ نیرویی نتوانسته آن را به کانالی بالاتر یا پایین‌تر هدایت کند.

با این وجود، برخی از فعالان اقتصادی اعتقاد دارند به دلیل نقش و سهم عراق در جریان ارزی کشور (حواله و اسکناس)، احتمالا سیاست‌های اعمالی بانک مرکزی عراق، بازار ارز ایران را تحت‌تاثیر قرار دهد.

هزینه واردات ۲۰ درصد بیشتر شد

بنا به این گزارش، دیروز جهانبخش سنجابی، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق با اعلام ممنوعیت مبادلات با ارزهای خارجی در عراق از امروز (یکم ژانویه) خبر داد: عراق ۵ کشور را به‌عنوان مقصد نقل و انتقال پول ممنوع کرد که ایران نیز یکی این کشورها است.

به گفته او، صرافی‌ها یا شبکه بانکی عراق اگر به این ۵ کشور پول انتقال دهند، دیگر ارز به آنها اختصاص داده نمی‌شود و در نتیجه صرافی‌ها و شعب بانکی برای انتقال پول به ایران باید آن را از بازار آزاد تهیه کنند که اختلاف نرخ آنها حدود ۲۰ درصد است.

سنجابی متذکر شد: قیمت ارز رسمی دلار یک‌هزار و ۳۲۰ دینار است اما در بازار آزاد هر دلار، حدود یک‌هزار و ۶۵۰ دینار به فروش می‌رسد. بر این اساس هزینه واردات برای واردکنندگان عراقی ۲۰ درصد بیشتر خواهد بود و صادرکنندگان ایرانی نیز با فروش کالای خود به دینار، ۲۰ درصد از ارزش محموله صادراتی آنها کاسته می‌شود که تهدیدی پیشِ‌روی تجارت دو کشور است.

او یادآور شد: مجموعه درآمدهای نفتی این کشور در بانکی قرار می‌گیرد که فدرال رزرو آمریکا بر آن نظارت دارد و عراقی‌ها می‌توانند پول‌های خود را با نظارت آمریکا هزینه کنند.

فروشندگان ارز غیب شدند

با این حال، گزارش‌ها از بازار ارز حاکی از آن است که نگرانی از اخبار نامساعد سیاسی با وجود تلاش سیاست‌گذار برای تثبیت قیمت دلار، مانعی شده تا صاحبان دلار اقدام به فروش ارزهایشان کنند.

فعالان بازار ارز معتقدتا در حال حاضر دلار در بازار کم نیست و همین موضوع منجر به تثبیت قیمت شده است. به گفته آن‌ها، ارزپاشی سیاست‌گذار در حالی است که معامله‌گران خرد ترجیح می‌دهند تا تعیین تکلیف اخبار سیاسی روزهای اخیر و گذر از روزهای تعطیل ژانویه، برای مبادله دست نگه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید