اسماعیلی
وزیر فرهنگ:

روزنامه‌نگاری بعد از انقلاب متحول شد

انقلاب اسلامی دنیا را متحول کرد و همچنین در حوزه روزنامه نگاری در کشور متحول و تحول بنیانی ایجاد کرد

اردیبهشت آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از نشان قلم مقدس گفت: حوزه روزنامه‌نگاری در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برجسته و متحول شده است.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی در آیین یادبود رضا مقدسی و رونمایی از نشان قلم مقدس اظهارداشت: انقلاب اسلامی دنیا را متحول کرد و همچنین در حوزه روزنامه نگاری در کشور متحول و تحول بنیانی ایجاد کرد.

وی افزود: چند نسل مهم از روزنامه‌نگاران را داریم که پس از انقلاب به جامعه معرفی شده و منشا خدمات بسیاری بودند.

اسماعیلی گفت: روزنامه‌ها جای گروه‌ها و احزاب سیاسی را در جامعه پر کرده اند و حرفه روزنامه‌نگاری در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار برجسته شده است. روزنامه‌نگارانی که تربیت شده و نقش آفرینی کردند تعداد زیادی هستند و بخش عمده آنها امروز هم در این عرصه خدمت می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهارداشت: این روزها در وزارت ارشاد در حوزه های فرهنگی-هنری و سینمایی فعالیت های متنوعی داریم که جای چنین برنامه ای و با یاد چنین روزنامه نگار برجسته ای خالی بود. دوستان این ابتکار را به خرج دادند و از امسال رونمایی کردند که سال های بعد به یک جریان سازنده در امر روزنامه نگاری کشور تبدیل می شود.

وی تصریح کرد: روزنامه نگاری از اولین مقولات وارداتی از غرب است از وقتی که عباس میرزا تصمیم گرفت با مشورت مستشاران اروپایی عقب افتادگی های کشور را جبران کند سه محصل به فرنگ فرستاد و صالح شیرازی اولین روزنامه کاغذی را ترجمه و در ایران منتشر کرد.

اسماعیلی افزود: در میان تمام عناصر وارداتی در کشور در فرهنگ و هنر شاید حوزه روزنامه و روزنامه نگاری بوده که بیشترین انتظار را با حوزه باورهای دینی و سنتی جامعه پیاد کرده است.

وی تاکید کرد: بر خلاف برخی دوستان که نسبت به جریان روزنامه نگاری در دهه های قبل از انقلاب خیلی خوشبینانه نگاه نمی کنند به عنوان یک معام و پژوهشگر در این عرصه می گویم که از همان ابتدای بنیان جریان روزنامه نگاری، روزنامه نگاران برجسته ای که خیرخواه به جامعه و نسبت به مسایل آن ناصح و امین بودند با رویکردهای مختلفی فعالیت داشتند و شاید مهمترین وسیله و ابزار تبلیغاتی در مهمترین مقاطع تاریخی کشور از مشروطه به این سمت روزنامه بوده است.

وی ادامه داد:رضا مقدسی از رویش های نسل های بعدی جریان روزنامه نگاری انقلاب اسلامی از دهه ۷۰ به بعد بود و در دوره کوتاه زندگی خود درخشید.

اسماعیلی درباره تراز انقلاب اسلامی گفت: تراز انقلاب اسلامی در روزنامه نگاری ترازی فاخر است که هم اصول حرفه ای روزنامه نگاری در آن رعایت شده و هم اصول اعتقادی به جریان حاکمیتی و دینی در اجتماع را دنبال می کند و هم دغدغه های حرفه ای و اصلاحی با نگاه انتقادی و ایدئولوژی را دارد و مقدسی توانسته بود آنها را با هم جمع کند.

وی افزود: بخش عمده ای از تولید و توزیع خبر از حوزه مکتوب به حوزه فضای الکترونیکی و مجازی رفته و با پدیده های نوینی در روزنامه نگاری به معنای واقعی خود روبه رو هستیم که این کار مدیریتی دشواری می طلبد.

اسماعیلی افزود: معرفی چنین شخصیتی می تواند به عنوان نماد در روزنامه نگاری کشور باشد و تنها به برگزاری یک جلسه نباید اکتفا کرد و باید مجموعه برنامه هایی به این بهانه و یادبود برای روزنامه نگاری در کشور فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید