نیش پشه

پشه‌ها چه کسانی را بیشتر نیش می‌زنند؟

بر اساس نتایج این آزمایش افرادی که بیشتر پشه‌ها را به خود جذب می‌کنند روی پوستشان سطوح بالایی از اسیدهای چرب خاص دارند

اردیبهشت آنلاین: پژوهشگران دریافته‌اند که بدن برخی انسان‌ها مواد شیمیایی خاصی را تولید می‌کند که بوی آن برای پشه‌ها جذاب است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از گاردین، بر اساس نتایج یک پژوهش تازه مشخص شده است که واقعا برخی افراد «آهن‌ربای پشه‌» هستند.محققان دریافتند افرادی که برای پشه ها جذابیت بیشتری دارند، مواد شیمیایی خاصی را روی پوست خود تولید می کنند که برای پشه‌ها جذاب است و خبر بد اینکه پشه‌ها با گذشت زمان به موارد مورد علاقه خود وفادار می‌مانند.

لزلی ووشال، عصب‌شناس دانشگاه راکفلر در نیویورک، می‌گوید: «اگر سطوح بالایی از این مواد روی پوست خود داشته باشید، در پیک‌نیک همه نیش‌ها نصیب شما خواهد شد.»

به گفته ووشال داستان‌های عامیانه زیادی درباره دلیل جذب شدن پشه‌ها به افرادی خاص وجود دارد که بیشتر آن‌ها پایه و اساس علمی ندارند.

در این آزمایش ووشال و همکارانش از داوطلبان خواستند که دستکشی پارچه بپوشند و سپس پارچه‌ها را در تله‌هایی جدا در انتهای لوله‌ای بلند قرار دادند و خیلی زود مشخص شد که پشه‌ها به برخی دستکش‌ها بیشتر جذب می‌شوند. در پایان آزمایش نتایج داستان «آهنربای پشه» را تایید می‌کرد. یکی از نمونه‌ها ۱۰۰ برابر بیشتر از دیگران پشه‌ها را به خود جذب کرده بود.

پشه مورد استفاده در این آزمایش پشه تب زرد بود اما به گفته ووشال انتظار می‌رود که نتیجه آزمایش با دیگر گونه‌ها نیز همین باشد.

بر اساس نتایج این آزمایش افرادی که بیشتر پشه‌ها را به خود جذب می‌کنند روی پوستشان سطوح بالایی از اسیدهای چرب خاص دارند. به گفته ووشال این مولکول‌های چرب پخشی از لایه مرطوب کننده طبیعی پوست هستند. باکتری‌های مفیدی که روی پوست وجود دارند این اسیدها را می‌خورند و بخشی از بوی پوست ما را تولید می‌کنند.

این پژوهش می‌تواند به یافتن راه‌های تازه برای دفع پشه‌ها کمک کند با این حال یافتن راهی کارآمد برای خلاص شدن از شر پشه‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید