بارندگی

کاهش ۹۰ درصدی بارندگی در استان تهران

سرپرست اداره کل هواشناسی استان تهران با بیان اینکه بارش‌های استان تهران در شهریورماه امسال در مقایسه با بلندمدت ۹۰ درصد کاهش یافته است

اردیبهشت آنلاین: سرپرست اداره کل هواشناسی استان تهران با بیان اینکه بارش‌های استان تهران در شهریورماه امسال در مقایسه با بلندمدت ۹۰ درصد کاهش یافته است، گفت: جدیدترین خروجی‌های مدل‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که متوسط بارش سه ماه آینده استان تهران کمتر از نرمال و در خوش‌بینانه‌ترین حالت در حد نرمال است.

به گزارش ایرنا از سازمان هواشناسی، «مازیار غلامی» اظهار کرد: متوسط دما طی سه ماه آینده حدود ۰.۵ تا ۱ درجه سلسیوس بیشتر از نرمال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه بارش‌ها در شهریور ۹۰ درصد کاهش یافته است، درباره پیش‌بینی بارندگی و دما در فصل پاییز خاطرنشان کرد: جدیدترین خروجی‌های مدل‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که متوسط بارش سه ماه آینده استان تهران کمتر از نرمال و در خوش‌بینانه‌ترین حالت در حد نرمال باشد، این در حالی است که متوسط دما طی سه ماه آینده حدود ۰.۵ تا ۱ درجه سلسیوس بیشتر از نرمال برآورد شده است.

غلامی تاکید کرد: بر این اساس تا نیمه اول پاییز به نظر می‌رسد که کم‌بارشی و خشکسالی ادامه داشته باشد و صرفه‌جویی مصرف آب در همه بخش‌ها اعم از کشاورزی، صنایع و حتی مصارف خانگی و مدیریت منابع و مصارف آب ضروری است.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان تهران درباره تحلیل نوسان دمای هوا استان تهران در شهریورماه ۱۴۰۱ اظهار کرد: میانگین ماهانه دما در این ماه ۲۳.۶ درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با بلندمدت ۰.۳ درجه سلسیوس کاهش یافته این در حالی است که متوسط حداقل دما در این ماه نسبت به بلندمدت ۰.۸ درجه سلسیوس کاهش و متوسط بیشینه دما۰.۲ درجه سلسیوس افزایش داشته است.

وی افزود: به‌عبارت دیگر دمای هوا در شهریورماه به طور نسبی کمتر از معمول بوده است.

غلامی تاکید کرد: متوسط دمای هوا استان تهران از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۰) تا پایان شهریورماه ۱۵.۵ درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با بلندمدت، ۰.۸ درجه سلسیوس بیشتر بوده است.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان تهران درباره مقدار بارش (پهنه‌ای) در شهریورماه گفت: بررسی آماری مقادیر بارش ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی استان، بیانگر آن است که مقدار بارش (پهنه‌ای) شهریور در سطح استان، ۰.۷ میلی‌متر بوده که در مقایسه با بلندمدت ۹۰ درصد کاهش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید