گردهمایی نمایندگان حاکم شرع و مدیران امور اراضی کشور در قم

دومین گردهمایی آموزشی نمایندگان حاکم شرع و مدیران امور اراضی سراسر کشور برگزار شد

اردیبهشت آنلاین ـ دومین گردهمایی آموزشی نمایندگان حاکم شرع و مدیران امور اراضی کشور در سالن همایش مرکز آموزشی و رفاهی قوه قضائیه در قم آغاز شد.

به گزارش تسنیم از قم، دومین گردهمایی آموزشی نمایندگان حاکم شرع و مدیران امور اراضی کشور با حضور حجت‌الاسلام ربانی، نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی، کامیار، دادستان دیوان محاسبات کشور، محمدرضا حاجی‌رضا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم و جمعی از مسئولین در سالن همایش مرکز آموزشی و رفاهی قوه قضائیه در قم آغاز شد.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی ، تهدید برای امنیت غذایی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در آغاز این همایش گفت: تأمین امنیت غذایی جامعه از اصلی‌ترین مأموریت‌های وزارت جهاد کشاورزی است، این امر مورد تأکید بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب بوده است.

وی افزود: تغییر کاربری اراضی کشاورزی مهمترین تهدید برای تأمین امنیت غذایی است، مردم باید در مورد حفاظت از اراضی کشاورزی آگاه شوند و این اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است.

حاجی‌رضا گفت:قوانین محکمی باید در زمینه حفظ اراضی کشاورزی وجود داشته باشد، قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها نیازمند تقویت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: حفظ کاربری و صدور اسناد اراضی کشاورزی از مهم‌ترین وظایف سازمان امور اراضی است، در استان قم از مجموع 670 پلاک تاکنون 515 پلاک تعیین تکلیف شده است و به‌زودی اسناد اراضی به کشاورزان تحویل خواهد شد.

وی افزود: رشد تولید و مهار تورم، رعایت الگوی کشت، دانش بنیان کردن بخش کشاورزی، صدور سند و تنظیم بازار از مهم‌ترین وظایف سازمان جهاد کشاورزی استان قم است که با تلاش همکاران درصدد تحقق آن هستیم.

50 درصد اراضی کشور رفع تداخل شد

رضا افلاطونی در بخش دیگر این همایش، اظهار داشت: مأموریت‌های سازمان امور اراضی زیرساختی و زیربنایی و پیشران توسعه کشور است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور، گفت: حدود 56 درصد از اراضی کشور رفع تداخل و برای حدود 42 درصد زمین‌های کشاورزی سند صادر شده است.

وی با بیان اینکه حدود نیمی از پرونده‌های موجود در محاکم قضایی مربوط به حوزه زمین است، گفت: با تثبیت مالکیت که رکن اصلی آن رفع تداخلات و حدنگار اراضی است بخش بزرگی از این پرونده‌ها کاهش خواهد یافت و رضایمتندی مردم را نیز در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان امور اراضی کشور، گفت: فقط 18 میلیون هکتار زمین کشاورزی در کشور وجود دارد و فقط حدود پنج میلیون هکتار آن زمین کشاورزی درجه یک است، بنابراین باید با تمام وجود از این اراضی محافظت کنیم، برای حفاظت از اراضی کشاورزی همکاری و تعامل همه دستگاه‌های ذی‌ربط مورد نیاز است.

ارتقای جایگاه مدیریت‌های امور اراضی 

حجت الاسلام حسن ربانیف نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، گفت: حدود 80 درصد از مصوبات اولین گردهمایی در مشهد مقدس محقق شده است و تحقق کامل آن موجب کاهش دغدغه‌های مردم و مسئولان است.

وی بیان کرد: تلاش و جدیت همه دستگاه‌های ذی‌ربط باعث کاهش مشکلات مردم خواهد شد.

ربانی تأکید کرد: ارتقای جایگاه مدیریت‌های امور اراضی و نمایندگان حاکم شرع در استان‌ها ضروری است و باید از استقلال برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: در مسائل مرتبط با حوزه زمین باید وحدت رویه وجود داشته باشد و تمام دستگاه‌های ذی‌ربط با هم همکاری و تعامل داشته باشند.

تقویت ساختار و ارتقای جایگاه مدیریت‌های استانی 

حجت‌الاسلام موسوی، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان امور اراضی کشور در این همایش گفت: خوشبختانه بیش از 80 درصد مفاد بیانیه گردهمایی اول نمایندگان حکام شرع و مدیران امور اراضی کشور که سال گذشته در شهر مقدس مشهد برگزار شد، به مرحله اجرا و عملیاتی شده است.

وی افزود: 22 دوره آموزشی حضوری به میزان 45 هزار نفر ساعت در سطوح مختلف در سازمان امور اراضی کشور برگزار شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید