سلطانی زاده
پیش بینی درست دبیر کل کانون صرافان از وضعیت بازار

ارز سهمیه ای فقط به حساب افراد واریز می شود

ارز سهمیه ای که ۲۲۰۰ دلار است به هیچ عنوان به شکل فیزیکی و حضوری به فرد داده نمی شود

اردیبهشت آنلاین – زمانی که بازار توافقی در حال انجام و فعالیت بود، در این بازار روزانه تا سقف ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار ارز معامله می شد و ارز به بازار از طریق مردم یا دلالان تزریق می شد یعنی ارز در چرخه ای قرار داشت که به کف بازار تزریق می شد اما به گفته فعالان اقتصادی بازار ارز، ارزی که از روش جدید و در بازار مبادله ای عرضه می شود از سقف ۵۰۰ هزار دلار تجاوز نمی کند هرچند که باید آمار دقیق از سوی بانک مرکزی اعلام شود. برخی از کارشناسان و فعالان حوزه ارز معتقدند که یک حجم ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلاری که اتوماتیک وار همیشه به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای تامین ارز مورد نیاز کف بازار تزریق می شد از دست رفته و تبدیل به یک دهم یا یک بیستم تقاضای موجود در بازار شده است؛ به این معنا که اگر تقاضا در بازار بالا رود تامین ارز مورد نیاز هم با مشکل مواجه می‌شود.

کنترل بازار ارز بر اساس عرضه و تقاضا

کامران سلطانی‌زاده، در گفت و گو با همشهری آنلاین در این خصوص گفت: فعلا بازار آرام است ولی اگر این روند خرید و فروش در بازار مبادله‌ای ادامه پیدا کند و افزایش تقاضا بعد از تعطیلات عید فطر شروع شود و تجار و مصرف کنندگان ارز برای خرید ارز مورد نیز به بازار ورود کنند مطمئنا با این حجم عرضه ای که با روش حساب ارزی در بازار تزریق می شود، شاهد یک شیب تند افزایش قیمت خواهیم بود. چرا که بازار بر اساس عرضه و تقاضا کنترل می شود لذا اگر تقاضا زیاد باشد نرخ افزایشی خواهد بود و با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم موجود در کشور هجوم برای خرید افزایش پیدا خواهد کرد ولی عرضه ای که فعلا ما داریم عرضه بسیار کمی است و مطمئنا پاسخگوی نیاز اصلی نیست. لذا بانک مرکزی باید در این خصوص تدابیری اتخاذ کنند که این اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: همچنین بسیاری از شرکت ها با خرید در سامانه نیما مشکل دارند اما مطمئنا کسانی که در سامانه نیما زمان ارزگیری شان است در آینده نزدیک ریال خود را تبدیل به ارز خواهند کرد تا روز مبادا که به آنها ارز تخصیص بگیرد بتوانند ریال را با قیمت جدید ارز تامین کنند.

برای تهیه ارز مسافری نیاز به افتتاح حساب ارزی نیست

رئیس کانون صرافان در خصوص ارز مسافرتی هم گفت: ارز مسافری به هر نفر ۳۰۰ و ۵۰۰ دلار داده می شود. فرد متقاضی باید به بانک مراجعه کند و مدارک خود را به بانک دهد و بانک پس از بررسی و دادن تایید، در قبال خرید ارز رسیدی به متقاضی می دهد.

فرد روزی که بخواهد مسافرت برود باید به فرودگاه برود و از آنجا تحویل بگیرد. اما برای اطلاع از استقبال مردم از ارز مسافرتی باید تعداد مسافرانی که از مرز هوایی خارج شده اند و تعداد افرادی که ارز را خریده اند را جمع بندی کرد و با استناد به تناسب آماری گفت که استقبال چطوره بوده است.به گفته وی، برای خرید ارز مسافری نیاز به افتتاح حساب ارزی نیست و ارز مسافری در فرودگاه داده می شود.

۱۰۰ دلار برای افتتاح حساب ارزی نیاز است

سلطانی زاده در خصوص شرایط تخصیص ارز در سال جدید گفت: ارز سهمیه ای که ۲۲۰۰ دلار است به هیچ عنوان به شکل فیزیکی و حضوری به فرد داده نمی شود و حتما باید فرد برای دریافت آن حساب ارزی افتتاح حساب کند، ارز بعد از افتتاح حساب و ارائه مدارک به حساب خریدار واریز می شود و یک هفته بعد خریدار ارز می تواند به بانک مراجعه کند و با پرداخت کارمزد برداشت اسکناس از حساب، برداشت را انجام دهد.

وی ادامه داد: برای افتتاح حساب ۱۰۰ دلار لازم است. عملا فرد باید ۳ مرحله طی کند.یک مرحله افتتاح حساب ارزی با حضور در بانک، یک مرحله خرید ارز با حضور در صرافی، یک مرحله حضور در بانک مجددا برای دریافت ارز و واریز ۱۰۰ دلار به عنوان کارمزد برای دریافت دلارها. برای این کار نیاز به یک هفته زمان کاری لازم هست و تقریبا ۱۰ اصل پول هم باید دیپوزیت و یا هزینه شود.

وی ادامه داد: افتتاح حساب ارزی باعث کاهش حضور دلالان در بازار ارز می شود. البته با توجه به تغییرات عمده ای که در این طرح انجام شده باید آمار دقیق استقبال مردم از خرید و فروش ارز سهمیه ای را از بانک مرکزی، بازار مبادله دریافت کرد.

رئیس کانون صرافان در خصوص اینکه خرید ارز سهمیه ای ممکن است باعث حذف یارانه افراد شود و تاثیر آن روی بحث خرید و فروش ارز سهمیه ای گفت: قطعا بحث حذف یارانه به دلیل نگرانی از حذف آن اثرات منفی روی خرید و فروش ارز و سکه می گذارد و همین موضوع عده ای را از خرید و فروش منصرف کرده است. در حال حاضر وضعیت خرید و فروش دلار در کف بازار آرام است ولی از روزهای گذشته، کمی افزیش با شیب ملایم داشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید