دلار فروشی
پیش بینی قیمت ارز در بازار؛

دلار 38 هزار تومان می شود؟

پیش بینی می شود طی روزها و هفته های آینده شاهد بازگشت مجدد نرخ دلار به کانال 38 یا 39 هزار تومان باشیم

اردیبهشت آنلاین: (حمید طلیمی) شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی قوا عصر امروز اختیارات درخواست شده از سوی بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی ، کنترل بازار ارز و تورم را به تصویب رساند.اقدامی که دست بانک مرکزی را برای کنترل بیشتر بازار ارز باز می گذارد.

یک ماه قبل و مشخصا در تاریخ 8 دی ماه هیات دولت با پذیرش استعفای دکتر علی صالح‌آبادی، دکتر محمدرضا فرزین را که پیش از این مدیرعامل بانک ملی بود به‌ عنوان رئیس‌کل جدید بانک مرکزی انتخاب کرد.

با حضور فرزین در برج میرداماد ، فعالیت های جدیدی به منظور کنترل نرخ ارز در داخل و خارج کشور آغاز شد. طی چند هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی علاوه بر پی گیری مسایل داخلی با سفر به کشور های امارات و عمان ، تلاش های بین المللی خود را برای رفع برخی موانع و مشکلات بانکی آغاز کرد.

بانک مرکزی همچنین با صدور بخشنامه ای ، شیوه جدید خرید و فروش ارز توسط صرافی‌ها را اعلام کرد که بر اساس آن مردم به جای سهمیه ۲۰۰۰ هزار یورویی می‌توانند تا ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن، ارز از صرافی‌ها با نرخ بازار متشکل ارزی خریداری کنند.این سهمیه یک بار در سال و بدون نیاز به ثبت نام است.

علاوه بر این محمدرضا فرزین صبح امروز با انتشار مطلبی در فضای مجازی اعلام کرد: از این پس بدون انجام ثبت نام، به نرخ تابلو و بدون صف ارز خود را از صرافی‌ها بگیرید. به گفته وی ، بانک مرکزی با حذف دلار توافقی به دنبال برچیدن رانت به وجود آمده بوده است.

 با توجه به برخی تحولات منطقه ای و بین المللی تا پیش از آغاز دور جدید اقدامات بانک مرکزی ، نرخ دلار به عنوان ارز شاخص بازار با ورود به کانال 45 هزار تومان در آستانه رکورد زنی جدید قرار داشت. اما اجرای طرح های جدید در وهله اول باعث تثبت قیمت ها و سپس موجب کاهش نرخ ارز های عمده در بازار شد.

بررسی بازار نشان می دهد طی چند روز گذشته نرخ دلار از کانال 45 هزار تومان به کانال 43 هزار تومان بازگشته است. هر چند این موضوع نشان دهنده حرکت رو به جلوی بانک مرکزی است، اما بدون شک این اقدامات کافی نبوده و باید در سایر بخش ها نیز هماهنگی و نظارت های کافی صورت گیرد.

فعالان بازار ارز معتقدند: بانک مرکزی به منظور تکمیل زنجیره کنترل و تثبیت بازار باید بر نحوه فعالیت سامانه نیما نیز نظارت بیشتری داشته باشد. به گفته آنان نظارت بر قیمت ارز و همچنین مدیریت بر نحوه توزیع اسکناس در سامانه نیما از جمله نکاتی است که در کنترل نرخ ارز نقش بسزایی خواهد داشت. لذا مجموع این اقدامات منجر به کاهش قیمت ارز در بازار خواهد شد.

با توجه به جلسه عصر امروز شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی قوا و همچنین تفویض اختیارات بیشتر به بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول کشور ، این احتمال وجود دارد طی روزها و هفته های آینده شاهد ادامه روند کاهش قیمت ارز و بازگشت مجدد نرخ دلار به کانال 38 یا 39 هزار تومان باشیم. زیرا با مصوبه امروز این شورای‌ ، دست بانک مرکزی برای دخالت و کنترل بازار ارز بیش از پیش باز شد.

شایان ذکر است طی چند روز گذشته ۳۰۰ میلیون دلار از منابع ایران در عراق در سامانه نیما عرضه شد. همچنین پس از مذاکره با اماراتی‌ها عرضه درهم در نیما افزایش یافته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید