صرافی
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

پیشنهاد حذف ارز سهمیه ای

شاید نتوان در یک مرحله دلار سهمیه‌ای را حذف کرد؛ اما لازم است تا بانک مرکزی ضوابط سخت‌گیرانه‌تری را برای حذف دلارهای سهمیه‌ای که رانت زیادی را نصیب دلالان می‌کند، اجرا کند

اردیبهشت آنلاین: یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اجرای سیاست‌های جدید بانک مرکزی بازار ارز به ثبات خواهد رساند، گفت: بانک مرکزی باید ضوابط سخت‌گیرانه‌تری دلارهای سهمیه‌ای اجرا کند، زیرا این ارزها باعث ایجاد رانت‌های قابل توجه شده است.

اصغر بالسینی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه تغییر رییس کل بانک مرکزی در مقطع کنونی که بازار ارز دچار التهابات و نوسانات جدی شده اقدام مثبتی بود، اظهار داشت: امید است بازار ارز در یک بازه زمانی مناسب و با سیاست رییس جدید بانک مرکزی که در حوزه‌های مختلف به عنوان چهره علمی، تجربی و مدیریتی شناخته شده است؛ به ثبات برسد.

وی افزود: مدیرانی از عهده مدیریت شرایط بحرانی بازار ارز بر خواهند آمد که در گذشته از تجربه پشت سر گذاشتن بحران برخوردار بوده باشند. رییس جدید بانک مرکزی به عنوان فردی شناخته شده محسوب می‌شود که در سال‌های ۹۰-۸۹ و در مقطع زمانی بسیار حساس عهده‌دار مدیریت هدفمندی یارانه‌ها بود، وی این برنامه را با کمترین آثار جانبی اجرا کرد و سطح رفاه جامعه را به صورت محسوسی افزایش داد؛

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بنابراین انتظار می‌رود رییس بانک مرکزی بتواند با استفاده از این تجربیات شرایط لازم برای مدیریت بازار ارز را مهیا کند.

بالسینی اظهار داشت: طبق صحبت‌های مطرح شده قرار بر تثبیت نرخ دلار نیمایی در کانال ۲۸ هزار تومان است که این تثبیت احتمالاً رخ خواهد داد.

وی تاکید کرد: مساله دیگر مطرح شده از سوی رییس جدید بانک مرکزی موضوع کوچک کردن حجم بازار غیررسمی است که از سوی رییس بانک مرکزی مطرح شد، این بازار دارای عمق بالایی نیست؛ اما از اثرگذاری بالا در نرخ‌های مختلف اقتصاد برخوردار است. در همین بازار است که نرخ‌های غیرواقعی ۴۰ هزار تومان برای دلار مطرح می‌شود؛ بنابراین مدیریت آن از سوی بانک مرکزی دارای ضرورت است.

این کارشناس اقتصادی گفت: از جمله اقدامات جدی که باید در دستور کار قرار بگیرد دلارهای سهمیه‌ای است که از سوی صراف‌ها در حال توزیع بوده و باعث ایجاد رانت‌های در بازار قابل توجه شده است. شاید نتوان در یک مرحله دلار سهمیه‌ای را حذف کرد؛ اما لازم است تا بانک مرکزی ضوابط سخت‌گیرانه‌تری را برای حذف دلارهای سهمیه‌ای که رانت زیادی را نصیب دلالان می‌کند، اجرا کند.

بالسینی ادامه داد: در سال ١٤٠٠ بیش از یک میلیارد دلار ارز از این طریق تقاضا شد که باید اقدامات لازم در این زمینه و به منظور ساماندهی بازار ارز صورت گیرد.

وی گفت: انتظارات تورمی از اقتصاد کشور باید به عنوان هدف جدی مورد مدیریت و کنترل قرار بگیرد تا از این طریق زمینه ایجاد ثبات در بازار ارز و دیگر بازارها با سهولت بیشتر انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید