پور ابراهیمی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

تکیه به صرافی‌ بانک‌های دولتی ریسک بالایی دارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : بخشی از صرافی‌های ما در کشور در فرآیند خدمات حوزه ارزی از ارائه گزارش و خدمات تقریبا کنار گذاشته شدند، این اقدام به نظر ما اشکال دارد

اردیبهشت آنلاین _ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در شرایطی که ما به شدت نیازمند این هستیم که در بازار ارز نفوذ بخش غیردولتی را داشته باشیم، تکیه به صرافی‌های بانک‌های دولتی ریسک بسیار بالایی برای نقل و انتقال وجوه ارزی به همراه دارد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی درباره اجرای شیوه رتبه‌بندی صرافی‌ها و کنار گذاشته شدن تعداد زیادی از صرافی‌ها از فرآیند فعالیت‌های ارزی، گفت: بحث ساماندهی صرافی‌های ارزی از گذشته هم مطرح بود و این همانند کاری است که در رابطه با کارگزاری‌های بازار سرمایه انجام دادیم و در حوزه صرافی‌های بازار ارز هم باید انجام می‌شد. مدت‌ها بود کارگزاری‌های بازار سرمایه هیچ رتبه‌بندی نداشتند و خب به تدریج آمدند براساس شاخص‌های کمی و کیفی ارزیابی شدند، این کار ارزشمند و خوبی است. شما الان به سازمان نظام مهندسی هم نگاه کنید سازمان گفته است که ما رتبه‌بندی انجام می‌دهیم؛ مثلا رتبه الف، ب و ج دارند و در سطوح مختلف می‌توانند کار تخصصی انجام دهند.

وی ادامه داد: برای صرافی‌ها هم تقریبا همینطور است این اتفاقی است که باید در کشور می‌بود و به دلایل مختلف تاکنون انجام نشده بود. اینکه ما بیاییم آن‌هایی که از یک حداقل استاندارد در بحث نیروی انسانی و سرمایه برخوردار نیستند و ریسک‌شان بالاست را تبدیل کنیم به صرافی‌هایی که دارای حداقل شرایط باشند، این به نفع کشور است و ایجاد انحصار نیست.

نماینده مردم کرمان در مجلس تصریح کرد: اما اگر در اجرای این رتبه‌بندی مثلا فرض کنید ما می‌گوییم صرافی‌های رتبه برتر این ۵ شاخص دارند را دارند و یا رتبه بعدی این ۴ شاخص را دارند، به کسی اجحافی شده است خب این مدنظر نیست، تخلف است و اگر موردی باشد ما از بانک مرکزی و یا هرجای دیگر که باشد پیگیری می‌کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به کنارگذاشته شدن بخشی از صرافی‌ها از فعالیت‌های ارزی کشور، تصریح کرد: نکته‌ دیگری که وجود دارد این است که الان بخشی از صرافی‌های ما در کشور در فرآیند خدمات حوزه ارزی از ارائه گزارش و خدمات تقریبا کنار گذاشته شدند، فارغ از اینکه در رتبه‌بندی جایگاهی دارند یا ندارند؛ این اقدام به نظر ما اشکال دارد.

وی ادامه داد: یعنی براساس گزارش‌هایی که به ما داده شده اینطور است که صرافی‌های بانک‌ها را مبنا گذاشتند و براساس صرافی‌های بانک‌های دولتی دارند عمل می‌کنند.

پورابراهیمی تصریح کرد: اگر ما رتبه‌بندی انجام دهیم و حداقل ضوابط کمی و کیفی را بگذاریم این به نفع کشور است اما اینکه در اینجا در رتبه‌های الف و ب صرافی‌های غیردولتی و غیربانک‌ها باشند که دارند کار می‌کنند این‌ها را از فرآیند کنار بگذاریم، قابل قبول نیست. در شرایطی که ما به شدت نیازمند این هستیم که در بازار ارز نفوذ بخش غیردولتی را داشته باشیم، تکیه به صرافی‌های بانک‌های دولتی ریسک بسیار بالایی برای نقل و انتقال وجوه ارزی به همراه دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین اینکه صرافی‌هایی که واجد شرایط هستند اما بانک‌های دولتی نیستند، کنار گذاشته شوند حتما ریسک بازار را بالا می‌برند و ما نه‌تنها توصیه نمی‌کنیم بلکه تاکیدمان بر این است که اجازه دهیم این‌ها بتوانند فعالیت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید