خودرو خارجی
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

دادفر: امسال واردات خودرو نداریم!

معتقدم که تاپایان سال علیرغم اظهار نظرات وزارت صمت، خودرویی به بازار کشور نخواهد رسید.

اردیبهشت آنلاین: سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت به تازگی اعلام کرده است که بزودی شرکت های واجد شرایط برای واردات خودرو معرفی خواهندشد، این درحالی است کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که وزیر صمت و بدنه این وزارت فاقد تجربه برای انجام واردات خودرو هستند.

سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در خصوص عدم انجام واردات خودرو طی گفت و گو با «بازار» اظهار داشت: «وزارت صمت در حل مساله ساده مانند واردات خودرو نشان داد که بی تجربگی فراوانی در بدنه آن وجود دارد. نکته جالب اینجاست که از تجربیات گذشته استفاده نمی کنند، حدود یکسال شده است که وزیر مرتب اعلام می کند از ماه آینده واردات انجام می شود. اگر اطلاعی از واردات خودرو وجود ندارد، چرا آن را مکرر بیان و بازار را متشنج می کند؟» مطرح کردن این مساله از سوی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا نشان می دهد، وزیر صمت معاونین و مشاورین آگاهی نسبت به صنعت و بازار خودرو ندارد.

برای بررسی وضعیت برزخ واردات خودرو با «مهدی دادفر» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به گفت و گو پرداختیم:

بعید می دانم واردات خودرو به زودی انجام شود، وزارت صمت در حقیقت به دنبال خرید زمان است و با این شیوه در شرایط فعلی کشور برخی از دستگاه های اجرایی به کمک خلا های موجود اقدام به افزایش قیمت خودرو می کنند

* به عنوان پرسش نخست، وزیر صمت به تازگی اعلام کرده است که بزودی شرکت های واجد شرایط برای واردات خودرو مشخص می شود، با بیان این موضوع زمان واردات چه زمانی خواهد بود؟

بعید می دانم واردات خودرو به زودی انجام شود، آیین نامه متصل به سه دستورالعمل و یک کمیته است. کمیته تعیین عوارض گمرکی، دستورالعمل تخصیص ارز، دستورالعمل انتقال تکنولوژی مشروط برواردات، تاکنون دستورالعمل های مذکور منتشر نشده است. وزارت صمت در حقیقت به دنبال خرید زمان است و با این شیوه در شرایط فعلی کشور برخی از دستگاه های اجرایی به کمک خلا های موجود اقدام به افزایش قیمت خودرو می کنند. بدون داشتن عملکرد و اجرای عمل محسوس که منجربه تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو شود، در حال سو استفاده از شرایط برای عدم اجرای وظیفه خود هستند. تصور دارم واردات خودرویی انجام نخواهد شد و حتی اگر به صورت نمایشی واردات خودرویی انجام شود، اثری در تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو نخواهد داشت.

عدم آگاهی و اشراف اطلاعاتی نسبت به قوانین و مقررات و فرآیند های اجرایی واردات، پروسه های تو در توهای ایجاد شده براساس دستورالعمل های مختلف سابق همچنین قوانین و مقررات به شدت محدود کننده که تعدیل کننده حقوق مصرف کنندگان و عامل پیشگیری از تعادل بازار در وزارت صمت وجود دارد

* سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا پیشتر طی مصاحبه با «بازار» اظهار داشت که وزارت صمت فاقد تجربه و اختیار لازم برای انجام واردات خودرو است، همچنین گله کردن که وزیر صمت هر دفعه وعده ماه بعد برای اجرایی واردات را می دهد و این مورد نشان از ضعف عملکردی این وزارت سیاستگذار صنعتی است، نظر شما به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص چیست؟

باتوجه به اینکه ایشان در مقطعی از زمان مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بودند، به درستی نسبت به عملکرد وزارت صمت انتقاد کردند. عدم آگاهی و اشراف اطلاعاتی نسبت به قوانین و مقررات و فرآیند های اجرایی واردات، پروسه های تو در توهای ایجاد شده براساس دستورالعمل های مختلف سابق همچنین قوانین و مقررات به شدت محدود کننده که تعدیل کننده حقوق مصرف کنندگان و عامل پیشگیری از تعادل بازار است، جمع این عوامل سبب ایجاد پازل های آیین واردات شده است. این روبیک واردات نیز به جایی رسیده که برای هر کس قابل حل نیست. براساس این موضوع از اردیبهشت ماه سال جاری قرار به واردات خودرو بوده است، تاکنون وارداتی رخ نداده و قرار به واردات خودرو در ماه های آینده نیز نیست. معتقدم آگاهی نسبت به موضوع واردات خودرو در وزارت صمت وجود ندارد.

* برخی از کارشناسان معتقد هستند که بدنه وزارت صمت یا شاید وزیر صمت مقاومت نسبت به انجام واردات خودرو دارند که تاکنون محصولی وارد کشور نشده است، نظر شما به عنوان فعال واردات خودرو در این خصوص چیست؟

همانطور که پیشتر اشاره کردم، معتقد هستم آگاهی نسبت به واردات خودرو در وزارت صمت وجود نداشته و به نظر نمی رسد مقاومت وجود داشته باشد. باتوجه به اینکه واردات خودرو یک مطالبه عمومی شناخته می شود، سکان داران وزارت صمت در خصوص آن سخنرانی و مصاحبه می کنند، اما نسبت به شرایط اجرایی آن آگاه نیستند. یکی از مواردی که منجربه سردرگمی در بازار خودرو و نارضایتی مشتریان شده است، همین مساله عدم واردات خودرو است. اما کدام مسئول این صنعت و حوزه هست که متوجه شود؟ هیچ کس نمی خواهد مسئولیت خود را در فضای فعال بپذیرد، دقیقا وزارت صمت باید اعلام کند مسئول کاهش قیمت خودرو و تنظیم بازار هستم. ولی، آیا کاهش قیمت خودرو و تنظیم بازار را انجام داده است؟ پاسخ قطعا خیر است. بنابراین موضوع مذکور منجربه سردرگمی و نارضایتی شده است. زمانی که دوستان قصد پذیرش چنین مواردی را ندارند، چه کسی میخواهد مسئولان این صنف و حوزه را اصلاح کند؟ به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نسبت به تکرار متعدد دلایل و استدلالت کم و کیف امر واردات خودرو نسبت به مواضع مطرحی از سوی وزارت صمت، دچار خستگی شده ام. زیرا مدیران یا مسئولان این حوزه نسبت به موارد مطرحی گوش شنوا ندارند.

* زمزمه هایی در خصوص مذاکرات تعدادی از خودروسازان با فرانسوی ها برای واردات خودرو شنیده می شد، شما از این موضوع مطلع هستید؟ آیا امکان واردات از سوی خودروسازان وجود دارد؟

باتوجه به فراهم بودن زمینه آن برای خودروسازان، احتمال انجام این موضوع وجود دارد. در حوزه روسیه و اقصی نقاط جهان با مشکل عدم حضور شرکت های خودرویی مواجه هستیم. به طور مثال شرکت های تولیدکننده خودرو مانند رنو، پژو، هیوندای و غیره سرمایه گذاری های خود را در کشوری مانند روسیه رها و آن را ترک کردند. بنابراین چالش بازار هدف برای این خودروسازان وجود دارد، بنابراین اکنون علاقمند نسبت به حضور در کشورهای صاحب بازارهای تشنه مانند کشور خودمان هستند. در کشور ما هر نوع ثبات امینتی و اقتصادی وجود دارد، فقط ثبات در تصمیم گیری قوانین و مقررات تجاری وجود ندارد. از همین آیین نامه سراسر ایراد وزارت صمت شرکت های خودروساز علی الخصوص ایران خودرو و سایپا می توانستند بهترین بهره را ببرند. حال چرا از این فرصت استفاده نکردند؟ نسبت به آن مطلع نیستم، اما امکان وقوع واردات توسط خودروسازان نیز وجود دارد.

* بحث خودروهای رسوب شده در گمرک به کجا رسید؟ گفته می شد برخی از خودروهایی که به مزایده رسیده صاحب مالک بودند، آیا این مورد صحت دارد؟

در این مزایده سه نوع خودرو وجود داشت؛ دسته اول خودروهای فاقد مالکی بودند که سال های سال در گمرکات رها شدند، دسته دوم خودروهای دارای مالکانی بودند که چشم انتظار دریافت محصولشان را داشتند. دسته سوم، خودروهایی صاحب مالکی بود که در زمان ترخیص به قانون جدید عدم ورود محصول آمریکایی یا خودرو مجهز به پیشرانه با حجم بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی مواجه شدند. به نظرم مزایده سازمان اموال تملیکی ظلم به مالکان بود، سوال اینجاست که در آن زمان امکان ورود این خودروها برای مالکان وجود نداشت، ولی الان شرایط برای فروش توسط سازمان اموال تملیکی فراهم شده است؟ این موضوع هرچند که قانونی باشد درست نیست، خودرویی که دارای مالک است چرا باید به مزایده برسد؟ شاید بهتر می بود که برای جلب نظر و رضایت مشتریان و مالکان جهت رسیدن به حق و حقوقشان فکر دیگری نسبت به این موضوع می کردند. سه دستورالعمل غلط و یک اقدام غیرقانونی در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی انجام شد که نتیجه آن انباشت خودروهای زیادی در گمرکات کشور و منتج به بلای مزایده سازمان اموال تملیکی شد. باید اشاره کنم که تعداد زیادی از خودروهای به فروش رسیده در مزایده اموال تملیکی دارای مالک بود.

* به عنوان پرسش آخر، به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصور از واردات خودرو تا پایان سال به بازار کشور را دارید؟

معتقدم که تاپایان سال علیرغم اظهار نظرات وزارت صمت، خودرویی به بازار کشور نخواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید