تجارت ایران و چین

اجرای بخش اقتصادی سند ۲۵ ساله ایران و چین

مرحله اجرایی بخش اقتصادی سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین آغاز شد

اردیبهشت آنلاین  _ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: مرحله اجرایی بخش اقتصادی سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین آغاز شده و با این اتفاق به رکوردهای تاریخی تجارت دو کشور خواهیم رسید.

به گزارش ایسنا، مجیدرضا حریری با بیان اینکه تا سال ۲۰۱۴ روابط ایران و چین صعودی بود، گفت: رکود روابط دو کشور مربوط به سال ۲۰۱۴ است که مبادلات تجاری به ۵۱.۸ میلیارد دلار رسید. با توجه به اینکه عمده مراودات ایران با چین در قالب نفت خام و میعانات است، بعد از سال ۲۰۱۴ با کاهش قیمت نفت، روند تجاری دو کشور نزولی بود.

وی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین با بیان اینکه بخش عمده صادرات غیرنفتی ایران هم بر پایه محصولات نفتی است و به همین دلیل قیمت نفت همیشه بر روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر به ویژه چین اثر گذار است، گفت: اما در دو ماه اخیر روند کاهشی تجارت ایران و چین، به دلیل تغییر در قیمت نفت و اندازه فروش نفت ایران به چین تغییر کرد و امیدوارم به رکود تاریخی مراودات تجاری برسیم.

حریری همچنین گفت: از سفر سال گذشته رئیس جمهو به چین هم فصل تازه‌ای از روابط بین ایران و چین شروع شد که مربوط به مرحله اجرایی بخش اقتصادی سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین در بخش اقتصادی است.

وی افزود: در حوزه اقتصاد، نمود روابط دو کشور را با پروژه‌هایی که عمومی اعلام شده، مانند ورزشگاه آفتاب و فاز دو فرودگاه امام خمینی(ره) که قرار است چینی ها بسازند به تدریج می‌بینیم. همچنین تا پایان بهار چندین پروژه دیگر هم بعد از پایان مذاکرات، از طریق مراجع ذیربط اعلام عمومی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید