حسین زاده

آغاز پرداخت وام ۳۰۰ میلیونی بدون کارمزد در بانک رسالت

در بانک رسالت، هزینه‌ها تا حدودی مدیریت شده است و توانستیم وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد را که نظاماتی را دارد، پیاده‌سازی کنیم

اردیبهشت آنلاین _ با رونمایی از وام قرض‌الحسنه ۳۰۰میلیونی بدون کارمزد، پرداخت این تسهیلات در بانک رسالت آغاز شد.

 «محمدحسین حسین‌زاده» مدیرعامل بانک رسالت در رونمایی از وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد، اظهار داشت: خیلی از علما کارمزد وام را جایز نمی‌دانند؛ از 10 سال قبل سلسله اقداماتی انجام شد و این اقدامات در دو سال اخیر سرعت گرفت.

وی افزود: برای اینکه یک نهاد قرض‌الحسنه وام بدون کارمزد بپردازد، باید نهادهای هزینه‌ساز را شناسایی کند، مهمترین نهاد هزینه‌ساز شعب و ستاد بانکها هستند، با همت تمام دوستان و مسئولان بانک مرکزی، بانک بدون شعبه در رسالت پیاده‌سازی شد؛ 80 درصد هزینه‌ها کاهش یافت.

مدیرعامل بانک رسالت خاطرنشان کرد: در بانک رسالت، هزینه‌ها تا حدودی مدیریت شده است و توانستیم وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد را که نظاماتی را دارد، پیاده‌سازی کنیم.

او تأکید کرد: این موضوع ابتدا در شورای فقهی بانک مرکزی مطرح شد و بعد در بدنه بانک مرکزی مورد رسیدگی قرار گرفت و در نهایت با ابلاغ رییس‌کل بانک مرکزی از 20 روز قبل در محیط پایلوت انجام شده است و الآن با خیال راحت آغاز همگانی شدن پرداخت وام بدون کارمزد را داریم.

حسین‌زاده در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با تسنیم درباره مدل اعتبارسنجی تسهیلات 300 میلیونی بدون کارمزد، گفت: مدل اعتبارسنجی بر دو اساس است؛ نخست طبق محاسبات و اطلاعاتی که مردم می‌دهند و براساس آن توان بازپرداخت افراد محاسبه می‌شود. دوم، نقش‌آفرینی سرمایه‌های اجتماعی و معتمدین در برآورد توان بازپرداخت وام‌گیرندگان است.

او در پاسخ به این پرسش که استفاده از نظرات معتمدین در توان بازپرداخت وام‌گیرندگان براساس کدام مدل اعتبارسنجی است؟ گفت: این نظام اعتبارسنجی جدیدی است که ما شروع کردیم؛ آیین‌نامه بانک مرکزی به بانک رسالت این مجوز را داده است.

وی با تأکید براینکه تسهیلات بدون کارمزد صرفاً با سفته الکترونیک پرداخت می‌شود، تصریح کرد: تا الآن پرداخت تسهیلات در قبال وثایق دیگری از جمله چک، اسناد ملک و… انجام می‌شد ولی الآن صرفاً با سفته الکترونیک تسهیلات پرداخت می‌شود. سفته به عنوان ضمانت از وام‌گیرندگان دریافت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید