سلطانی زاده

پیش بینی دبیر کانون صرافان از وضعیت بازار ارز

همزمان با ریزش قیمت ها ، افرادی که از سودآوری در این بازار نا امید شده اند اقدام به فروش ارز‌های خانگی کرده‌اند

اردیبهشت آنلاین ـ (حمید طلیمی) بهای هر دلار امریکا به عنوان ارز شاخص بازار که طی هفته های گذشته در بازار آزاد تهران تا کانال ۵۲ هزار تومان نیز افزایش یافته بود ، با انتشار اخبار مثبت در خصوص مذاکرات هسته ای و همچنین آزاد سازی منابع ارزی ایران در برخی کشورها تا کانال ۴۷ هزار تومان کاهش یافت.

این موضوع علاوه بر بازار ارزهای عمده ، موجب تغییراتی نیز در سایر بازار های موازی شده است. به منظور بررسی وضعیت بازار ارز با کامران سلطانی زاده دبیر کل کانون صرافان ایران گفت و گوی اختصاصی انجام داده ایم که متن این مصاحبه به شرح ذیل است.

دلایل اصلی کاهش نرخ ارز

کامران سلطانی‌زاده در خصوص دلایل کاهش نرخ ارز در روز های اخیر می گوید: بدون شک انتشار اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی از جمله آغاز مذاکرات ، اعلام آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در برخی کشورها از جمله عراق و کره جنوبی در بازار تاثیر داشته و موجب ریزش نرخ ها به ویژه نرخ دلار به عنوان ارز شاخص شده است.

وی با بیان اینکه معمولا بخش قابل توجهی از منابع ارزی کشور برای تامین کالاهای اساسی و ‌دارو اختصاص می یابد اظهارداشت: پیش بینی می شود با آزاد سازی منابع ارزی ایران بار تمرکز برروی منابع ارزی کشور کاهش یافته و تخصیص ارز به سایر بخش ها تسریع شود.

تاثیر کاهش نرخ ارز در بازار های موازی

 سلطانی‌زاده معتقد است: این نوسانات علاوه بر بازار ارز، در سایر بازارهای موازی از جمله سکه ، طلا ، خودرو و همچنین بازار مسکن نیز اثر گذار بوده و اخبار و گزارش های منتشره در رسانه ها کشور نیز گویایی این موضوع است.

ورود ارزهای خانگی به بازار

دبیر کل کانون صرافان اظهارداشت: در چند روز گذشته برخی دارندگان ارز‌های خانگی نیز با مشاهده روند مستمر کاهش قیمت ارز و به منظور جلوگیری از زیان بیشتر برای فروش ارز های خود اقدام کرده اند که این موضوع نیز به روند نزول قیمت ها کمک کرده است.

سلطانی زاده ادامه داد: در چند روز گذشته بیشتر فروشندگان ، متقاضیان و خریداران قبلی ارز بودند. این موضوع نشان می‌دهد همزمان با ریزش قیمت ها ، هموطنانی که از سودآوری در این بازار نا امید شده اند اقدام به فروش ارز‌های خانگی کرده‌اند و همین موضوع باعث افزایش عرضه و کاهش بیشتر قیمت ها شده است.

پیش بینی نرخ ارز

دبیر کل کانون صرافان ایران می گوید: پیش بینی می شود در صورت ادامه روند فعلی و عملیاتی شدن آزاد سازی منابع ارزی کشورمان شاهد ورود قیمت دلار تا اواسط کانال ۴۰ هزار تومان باشیم.

وی پیش بینی کرد: روند کاهش نرخ دلار تدریجی و با یک شیب ملایم خواهد بود و ادامه ریزش نرخ ها به تحولات منطقه ای و بین المللی بستگی دارد. بنابراین باید منتظر ادامه روند این تحولات در حوزه های سیاسی و اقتصادی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید