ند پرایس

آمریکا: برجام در دستور کار ما نیست

سخنگوی وزارت خارجه گفته که دولت جو بایدن در حال حاضر برنامه‌ای برای احیای توافق هسته‌ای در دستور کار ندارد

اردیبهشت آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه گفته که دولت جو بایدن در حال حاضر برنامه‌ای برای احیای توافق هسته‌ای در دستور کار ندارد.
به گزارش تسنیم، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز چهارشنبه بار دیگر تأکید کرد که برجام در دستور کار واشنگتن نیست. او همچنین مدعی شد که عدم تمایل ایران باعث توقف مذاکرات رفع تحریم‌ها شده است.

در حالی که شواهد گوناگون نشان می‌دهند دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از زمان وورد به کاخ سفید به جای بازگشت به برجام سیاست موسوم به فشار حداکثری علیه ایران را در دستور کار قرار داده بود، ند پرایس مدعی شد: «[در ماه سپتامبر] توافقی برای بازگشت دوجانبه به برجام روی میز بود که توسط همه طرف‌ها تأیید شده بود.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا اضافه کرد: «آن تلاش در نهایت به جایی نرسید تنها به خاطر اینکه ایرانی‌ها حاضر به پذیرش آن نبودند و در واقع آنها، آن توافق را رد کردند. الان چند ماهی است که برجام در دستور کار ما نیست.»

در حالی که دولت جو بایدن همانند روسای جمهور پیشین آمریکا سیاست تشدید تحریم‌ها علیه مردم ایران را در پیش گرفته ند پرایس در ادامه ادعاهای خود اضافه کرد که در حال حاضر، آمریکا آنچه به گفته او «حمایت از حقوق جهانی مردم ایران» و مقابله با رابطه امنیتی میان ایران و روسیه را در اولویت خود قرار داده است.

ادعاهای ند پرایس در حالی مطرح شده که شواهد مختلف نشان می‌دهند دولت جو بایدن، بر خلاف آنچه تصور می‌شد، از ابتدای ورود به کاخ سفید برنامه‌ای برای احیای توافق هسته‌ای نداشت. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه کنونی آمریکا در جلسه تأیید صلاحیتش در مجلس سنا، در پاسخ به سوالات مکرر نمایندگان منتقد برجام که گمان می‌کردند بازگشت به این توافق یکی از اقدامات سریع بایدن خواهد بود گفته بود که واشنگتن با این موضوع فاصله زیادی دارد؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد کاخ سفید از همان ابتدا برنامه‌اش را بر احیای توافق هسته‌ای با ایران قرار نداده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید