ابولفضل روغنی
عضو اتاق بازرگانی:

صحبت های «فرزین» غیرکارشناسی بود

متاسفانه برخی از افراد که به بانک مرکزی پا می گذارند اشتباه می آیند یا بهتر بگویم اینکاره نیستند. آقای فرزین که یک اقتصاددان است انتظار می‌رفت در اولین مصاحبه خود حداقل حرف کارشناسی بیان کند

اردیبهشت آنلاین: عضو اتاق بازرگانی گفت: دولت تنها کاری که می‌تواند انجام دهد این است که شرایط ارزی را به نوعی مدیریت کند و این مدیریت صرفاً کنترل نیست و اقتصاددان نقشی در کنترل بازار ارز ندارد.

ابوالفضل روغنی در گفتگو با بازار، درباره اظهارات رییس بانک مرکزی مبنی بر نرخ ارز بر پایه ۲۸۵۰۰ تومان گفت: به نظر من، حرف رئیس بانک مرکزی حرف غیرکارشناسی و به نوعی سیاست سرکوب نرخ ارز است. همانطور که در دوره آقای جهانگیری اتاق بازرگانی و همه فعالان اقتصادی بیان کردند ارز ۴۲۰۰ تومانی غلط است و کسی گوش نکرد و آن مسیر را ادامه داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم بیان می‌کنیم اختلاف فاحش بین ارز بازار و ارز نیمایی یک اختلاف بزرگی که یکسری فرصت‌طلب و رانت‌جو از آن استفاده می‌کنند. همچنین فعال اقتصادی که فعالیت اقتصادی می‌کند از این اختلاف حتماً دچار آسیب می‌شود. حتی مملکت هم دچار آسیب خواهد شد.

روغنی تصریح کرد: اگر بتوان نرخ بازار ارز را با عرضه و تقاضا تعیین کرد، قطعا قیمت ارز پایین می آمد. همچنین مشکلات معیشتی مردم نیز کمتر می شود. ولی با شرایط امروز چنین سناریوایی وجود ندارد و در نرخ ارز این قیمت وجود ندارد. قطعاً نرخ ارز بالاتر از این حرف‌هاست و سیاست سرکوب حتماً آسیب بیشتری می‌زند.

وی بیان کرد: دولت و بانک مرکزی می‌توانند مدیریت کنند. متاسفانه برخی از افراد که به بانک مرکزی پا می گذارند اشتباه می آیند یا بهتر بگویم اینکاره نیستند. از آقای فرزین که یک اقتصاددان است انتظار می‌رفت در اولین مصاحبه خود حداقل حرف کارشناسی بیان کند.

وی گفت: با این اعلام نرخ حتماً آسیب بیشتری به مملکت می رسد و به هیچ وجه مورد تائید فعالان اقتصادی نیست. اختلاف بین ارز نیمایی و ارز بازار حدود ۳۵-۳۰ درصد است و این فرصت‌طلبی و رانت‌جویی ایجاد می‌ کند.

این عضو اتاق بازرگانی براین باور است: در فضای مجازی که تمام اقتصاددان‌ها و فعالین اقتصادی این صحبت را شنیدند ناراحت از این گفتار هستند، این حرف نشان می‌دهد حرف غیرکارشناسی است با توجه به این که راه‌های دور زدن قانون در کشور وجود دارد؛ احتمالا برای برگشت ارز با نرخ نیمایی مشکلاتی برای کشورایجاد می شود.

او بیان کرد: مسئله دلار مسئله‌ای نیست که تحت تاثیر دو متغیر باشد. اصل جریان دلار منشا خارجی دارد که به تراز کشور و به صادرات و واردات و به ذخایر کشور بستگی دارد. اینکه بگوئیم یک عامل موثر است درست نیست.

روغنی تصریح کرد: در شرایط تحریم وقتی ورودی مناسبی برای ارز نداریم قاعدتاً یکی از مهم‌ترین متغیرها ورودی ارز می‌شود. دولت تنها کاری که می‌تواند انجام دهد این است که شرایط ارزی را به نوعی مدیریت کند و این مدیریت صرفاً کنترل نیست و اقتصاددان نقشی در کنترل بازار ارز ندارد. نقش بانک مرکزی تسهیل گری و مدیریت ارز و قدری کنترل بازار است.

این کارشناس براین باور است با تغییر رییس بانک مرکزی گشایشی در بازار ارز نخواهیم داشت پاسخ داد: قطعاً چنین اتفاقی نخواهد افتاد ولی ممکن است مدیریت بهتری را شاهد باشیم. آقای فرزین هم اقتصاددان است و انتظار می‌رود شرایط بهتری بوجود آید ولی کارشناسی مرحله اول در این جریان نشان داد ایشان هم عجولانه و بدون نظر کارشناسی و بدون مشورت حرفی می‌زند که به مصلحت تولید، صنایع و صادرکنندگان کشور در آن نیست.

او اظهار کرد: در دنیا دموکراسی امروز هر کسی اشتباهی کند باید شجاعت داشته باشد و استعفا بدهد. آقای صالح‌آبادی دید نمی‌تواند بازار ارز را کنترل و مدیریت کند استعفا داد. این کار ارزشمند و پسندیده‌ای است اما آیا با عوض شدن آقای صالح آبادی و آمدن آقای فرزین اتفاق خیلی بزرگی خواهد افتاد؟ خیر. اتفاق بزرگی نمی‌افتد و برای مدتی شرایط مدیریت می‌شود چون کل تیم اقتصادی دولت تجربه کافی را ندارند.

وی تاکید کرد: طبیعتاً اداره امور کشور مردان بزرگ و آب‌دیده و تحصیل‌کرده و باتجربه و پرارتباط را احتیاج دارد که به نظرم تیم اقتصادی دولت چندان دارای چنین ویژگی هایی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید