هک موبایل

از کجا بفهمیم موبایل هک شده است؟

کاربرانی که به طور ناگهانی تماس تلفنی و ویدئویی آن‌ها قطع می‌شود، در بسیاری از مواقع عنوان کرده اند که گرفتار حملات سایبری و هجوم هکر‌ها به حریم خصوصی خود شده اند

تصویر روز: یکی از مهم‌ترین نشانه‌های هک شدن تلفن همراه ، کند شدن یکباره عملکرد و هنگ کردن‌های بی دلیل آن است.

با توجه به اهمیت روزافزون حفاظت از اطلاعات شخصی و امنیت سایبری دستگاه‌های الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند، امنیت اطلاعات آن‌ها به یکی از بزرگترین دغدغه‌های بسیاری از کاربران در فضای مجازی تبدیل شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران ، با توجه به خطر هکر‌ها و مجرمان سایبری که به دلایل مختلف و نامشخصی به نفوذ و دسترسی به حریم خصوصی کاربران گوشی‌های هوشمند و رایانه علاقه و تمایل دارند، کاربران باید توجه ویژه‌ای داشته باشند که دستگاه الکترونیکی متصل به اینترنت آن‌ها مورد هجوم و حمله سایبری هکر‌ها قرار نگیرد.
کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه امنیت سایبری همواره سعی کردند که کاربران را از نشانه‌های هک شدن گوشی موبایل خود آگاه سازند تا در صورت مشاهده آنها، به برطرف کردن مشکلات ناشی از هک گوشی و اطلاعات خود بپردازند.

از کجا بفهمیم گوشی هک شده است؟

یکی از مهم‌ترین این نشانه‌ها، کند شدن یکباره عملکرد گوشی موبایل و هنگ کردن‌های بی دلیل آن است. البته هک شدن یکی از دلایلی است که موجب کند شدن عملکرد گوشی می‌شود و کاربران باید بدانند که سنگین شدن کارت حافظه و حافظه داخلی گوشی نیز می‌تواند یکی از عواملی باشد که در هنگ کردن‌های مکرر دستگاه آن‌ها مقصر است.
یکی دیگر از این نشانه‌ها، ضعیف شدن باتری گوشی هوشمند است. این نشانه بدان معناست که ظرفیت باتری و شارژدهی گوشی کاربران به طور ناگهانی و بدون دلیل خاصی دچار افت شدیدی شود. همچنین یکی دیگر از نشانه‌های مرتبط با کاهش عملکرد باتری، داغ‌تر شدن بیش از اندازه آن به هنگام استفاده یا شارژ شدن است.
کاربران بسیاری در فضای مجازی عنوان کرده اند که تغییرات ناگهانی و ناخودآگاهی که در وضعیت دانلود گوشی آن‌ها به وجود می‌آید، یکی از نخستین نشانه‌های مهمی است که نشان می‌دهد هکر‌ها و مجرمان سایبری به اطلاعات و داده‌های خصوصی کاربران نفوذ و دسترسی پیدا کرده اند.
کاربرانی که به طور ناگهانی تماس تلفنی و ویدئویی آن‌ها قطع می‌شود، در بسیاری از مواقع عنوان کرده اند که گرفتار حملات سایبری و هجوم هکر‌ها به حریم خصوصی خود شده اند.

پیغام‌های عجیب و غریب

در صورتی که دستگاه گوشی کاربران به صورت خود به خود پیغام‌های عجیب و غریب دریافت و ارسال می‌کند، می‌توانید تا حد زیادی با اطمینان خاطر عنوان کنید که هکر‌ها و مجرمان سایبری به حریم خصوصی شما راه پیدا کرده و نفوذ یافته اند.
نصب و دانلود برنامه‌های جدیدی که هرگز نام ان‌ها را هم نشنیده و اقدام به دانلود آن‌ها نکرده اید، یکی دیگر از اصلی‌ترین عواملی است که نشان می‌دهد گوشی هوشمند شما تحت حمله و هجوم بدافزار‌های خطرناک یا نفوذ هکر‌ها و جاسوسان قرار گرفته است. از کار افتادن ناگهانی برنامه‌های مورد استفاده کاربران نیز یکی دیگر از نشانه‌های حمله سایبری و بدافزاری است که معمولاً به صورت لغو نصب یا قطع برقراری ارتباط برنامه مذکور با گوشی هوشمند اتفاق می‌افتد.
ظاهر عجیب و غریبی که وب سایت‌های مشهور نمایش داده می‌شود، نیز نشان دهنده فعالیت‌های مخرب هکر‌ها و بدافزار‌های مشهور موجود در فضای مجازی است و به عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نشانه‌هایی که کاربران را به آگاهی از هک شدن دستگاه الکترونیکی خود وا می‌دارد، افزایش قبض تلفن همراه آنهاست چراکه بسیاری از هکر‌ها با جاسوسی از اطلاعات خصوصی کاربران از شماره‌های تماس آن‌ها نیز سواستفاده کرده و با برقراری تماس با افراد ناشناس، موجب افزایش قبض تلفن همراه آن‌ها می‌شوند.
در نهایت، انتشار اطلاعات، تصاویر و ویدئو‌های شخصی در فضای مجازی و اینترنت می‌تواند یکی از اصلی‌ترین نشانه‌هایی باشد که کاربران بتوانند به وسیله آن متوجه شوند که گوشی آن‌ها گرفتار هک و حمله سایبری و بدافزاری شده است.
با توجه به اهمیت روزافزون حفاظت از اطلاعات شخصی و امنیت سایبری دستگاه‌های الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند، امنیت اطلاعات آن‌ها تبدیل به یکی از بزرگترین دغدغه‌های بسیاری از کاربران در فضای مجازی شده است.
در همین رابطه، کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه فناوری با انتشار گزارشی در وب سایت phonearena، از کاربران گوشی‌های هوشمند درخواست کرده اند که با توجه به افزایش موج نفوذ هکر‌ها به دستگاه‌های الکترونیکی و هوشمند، دقت و توجه بیشتری به ارتقای امنیت سایبری گوشی‌های خود کنند و نکات متعددی را در این راستا رعایت کنند.
مواردی مانند به روزرسانی اپلیکیشن‌ها و سیستم عامل گوشی، عدم دانلود اپلیکیشن‌ها از منابع و پلتفرم‌های نامعتبر و اپلیکیشن‌هایی که از شما مجوز دسترسی بی مورد می‌خواهند. همچنین استفاده از قفل‌های هوشمند بیومتریک برای ورود به گوشی، یا عدم استفاده از شبکه وای فای عمومی، بازنکردن ایمیل، لینک و فایل‌های مشکوک و نامعتبر و عدم استفاده از شارژر‌های عمومی برای گوشی؛ از مهم‌ترین نکات در زمینه ارتقای امنیت سایبری گوشی‌های هوشمند و جلوگیری از نفوذ هکرهاست.
بیشتر تلفن‌های همراه از سیستم‌های عامل مخصوص استفاده می‌کنند و تقریبا فرمت بیشتر فایل‌های رایانه‌ای را تشخیص می‌دهند؛ بنابراین برخی ویروس‌ها و بدافزار‌ها نیز در تلفن‌های همراه نفوذ می‌کنند. دقت در انتقال فایل‌های رایانه‌ای و استفاده از آنتی ویروس‌های مخصوص موبایل برای در امان ماندن از آسیب‌ها و تهدید‌ها را هم باید جدی گرفت.
گوشی‌های تلفن همراه مجهز به امکانات ارتباطی متنوعی مثل wifi، bluetooth hotspot و Mobile data و NFC هستند. بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، هنگامی که از این امکانات ارتباطی استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را غیرفعال کنید. مجرمان قادرند تا با هک و نفوذ به گوشی شما، اختیار آن را در دست گرفته، ضمن برقراری تماس‌های تلفنی به حساب شما، اطلاعات و محتوا‌های درون گوشی شما را به سرقت ببرند.

اطلاعات محرمانه را روی گوشی نگه ندارید

اطلاعات محرمانه اعم از عکس، ویدئوی شخصی و خانوادگی خود را برروی گوشی خود نگهداری نکنید. هنگام خرابی گوشی تلفن همراه خود، حتی الامکان پس از تخلیه کامل اطلاعات و محتوا‌های موجود در آن، برای تعمیر به تعمیرکاران مجرب و قابل اعتماد مراجعه کنید. احتمال گم شدن یا به سرقت رفتن تلفن‌های همراه، بیشتر از سایر ابزار‌های رایانه‌ای است. از این رو، اطلاعات و محتوا‌های ذخیره شما در آن، در معرض خطر و آسیب‌های جدی ناشی از دسترسی سارق به آن‌ها قرار دارد.
علاوه بر موارد ذکر شده تلفن‌های همراه دارای قابلیت‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان ابزار‌های جاسوسی مورد استفاده قرار بگیرند، بنابراین در اماکن مهم و حساس به توصیه‌های امنیتی مبنی بر عدم استفاده از تلفن‌های همراه توجه کنید. به پیغام‌های دریافتی از طریق پیامک و ایمیل که به شیوه‌های مختلف مثل اعلام برنده شدن شما در مسابقات و قرعه کشی‌ها، امور خیریه و مواردی از این دست و اطلاعات کارت بانکی شما درخواست می‌کنند، اعتماد نکرده و به آن‌ها پاسخ ندهید؛ علاوه بر این سعی کنید موقعیت‌یاب جهانی Gps را فقط در مکان‌هایی که به آن نیاز دارید روشن نگه دارید.
همچنین توصیه شده که اگر کاربران مشکوک شدند که تلفن همراهشان آلوده شده است به قسمت setting تلفن همراه خود مراجعه کنند؛ قسمت مربوط به اپلیکیشن‌ها را باز کنند در قسمت سمت راست سه نقطه که وجود دارد در آنجا گزینه permission application را جست و جو و کلیک کنند و در آنجا قسمت message و پیامک‌ها را مشاهده کنند که دسترسی ارسال پیامک را به کدام اپلیکیشن که در تلفن همراهشان نصب کرده اند داده شده است؛ بنابراین اگر کاربران مشاهده کردند این دسترسی خارج از انتخاب خود بوده باید آن را حذف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید