تخلیه کالا

صادرات سالانه ۵ میلیارد دلار به ترکیه

هر چند میزان صادرات ایران به ترکیه نزدیک به پنج میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، اما در قیاس با حجم کل واردات این کشور سهم ایران بسیار محدود است

اردیبهشت آنلاین: رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه می‌گوید هر چند میزان صادرات ایران به ترکیه نزدیک به پنج میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، اما در قیاس با حجم کل واردات این کشور سهم ایران بسیار محدود است.

به گزارش ایسنا، مهرداد سعادت‌دهقان در همایش بررسی و آسیب‌شناسی روابط تجاری ایران با ترکیه اظهار کرد: متاسفانه آن طور که سازمان توسعه تجارت به دیگر کشورهای همسایه و منطقه اهمیت می‌دهد ما چنین رویکردی را در رابطه با تجارت با ترکیه مشاهده نمی‌کنیم. این در حالی است که چه حجم بازار این کشور و چه توانایی ما برای ورود به این بازار بسیار گسترده است.

وی با اشاره به برخی مقدمات تجاری فراهم نشده میان دو کشور بیان کرد: با وجود آنکه ما توافقاتی برای تجارت ترجیحی با ترکیه داشتیم اما در عمل تکلیف آن مشخص نیست. در کنار آن رایزن بازرگانی ایران در ترکیه نیز انتخاب شده اما با این وجود به این کشور اعزام نشده است. همه اینها در حالی است که نگاهی به حجم بالای اقتصاد و تجارت در ترکیه نشان می‌دهد که ما فرصت حضور در بازار بزرگ را از دست می‌دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به آمارهای ثبت شده در سال ۲۰۲۲ میلادی اظهار کرد: ما درباره کشوری صحبت می‌کنیم که نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات و ۳۰۰ میلیارد دلار در سال واردات دارد. این در حالی است که نقش ما در این بازار بزرگ هنوز ناچیز است.

سعادت‌دهقان ادامه داد: هر چند آمارها از رشد بیش از ۱۰۰ درصدی صادرات ما به ترکیه حکایت دارد، اما در حال حاضر ما تنها پنج میلیارد دلار در سال به این کشور صادر می‌کنیم که اگر سهم گاز را نیز کم کنیم این عدد بسیار محدودتر می‌شود. این در حالی است که تنها با استفاده از ظرفیت‌های مرزهای مشترک میان دو کشور امکان دسترسی به آمارهای بالاتر وجود داشت.

وی ادامه داد: ما امروز در ترکیه شبکه دیپلماسی خوبی داریم، اما این موضوع در حوزه اقتصاد فعالیت نمی‌کند. در حال حاضر ۱۴۴ مرکز تجاری از سوی ترکیه در نقاط مختلف دنیا فعال شده اما ما حتی هنوز رایزن بازرگان خود را نیز اعزام نکرده‌ایم در صورتی که مقدمات لازم لجستیکی فراهم شود و مشکل عدم دریافت گواهی استاندارد برخی کالاهای ایرانی در ترکیه برطرف شود می‌توان انتظار داشت که تجار ایرانی در این بازار عملکرد گسترده‌تری را به ثبت برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید