بازنشسته

گیلان، رکورددار سالمندی در کشور

اردیبهشت آنلاین: عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای گفت: گیلان با ۱۳.۱ درصد رکورددار سالمندی در کشور است.

به گزارش صدا و سیما، محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای در نشست خبری که به مناسبت روز سالمند در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: در سال ۲۰۱۵ ایران از جمله کشور‌هایی بود که جمعیت سالمندش زیر ۱۰ درصد بود، اما از طرفی از معدود کشور‌هایی استکه در۳۰ تا ۳۵ سال به جمعیت سالمند بالای ۳۰ درصد می‌رسد.
وی با بیان اینکه مصوبات قابل توجهی درمجلس شورای اسلامی و در کمیسیون تعالی خانواده و جوانی جمعیت وجود دارد، گفت: معتقدم باید در موضوع جمعیت، جدی‌تر و عملیاتی‌تر و محسوس‌تر کار کنیم تا مصوباتی داشته باشیم که مورد پذیرش جامعه باشد.
محسنی‌بندپی با بیان اینکه کشور‌های توسعه‌یافته سعی کردند فضا را برای زندگی مستقل سالمندانشان فراهم کنند، ادامه داد: باید خیلی مراقب باشیم، زیرا اکنون فرزندانی که از سالمندان‌شان نگهداری می‌کنند، از نسل قدیم هستند، اما اکنون خانواده‌ها عمدتا تک فرزند هستند و باید درباره بحث مراقبت از سالمندان مراقب باشیم.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمعیت کشور ما در سال ۱۹۶۶ حدود ۲۵ میلیون نفر بود که از این تعداد ۱۵ میلیون نفر در روستا‌ها زندگی می‌کردند و می‌دانیم در روستا‌ها زندگی و نگهداری از سالمندان راحت‌تر است.
محسنی بندپی بیان کرد: در سال ۲۰۱۱، از جمعیت کشور ۷۵ میلیونی، بیش از ۵۰ میلیون نفر یعنی بالای ۷۰ درصد در شهر و زیر ۳۰ درصد در روستا‌ها هستند و این موضوع در دوران سالمندی هم خودش را نشان می‌دهد که یک زنگ خطر برای ماست.
وی گفت: از بین استان‌های مختلف کشور گیلان با ۱۳.۱ درصد رکورددار سالمندی است و بعد هم مازندران قرار دارد. در سیستان و بلوچستان زیر ۵ درصد از جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند.
وی با اشاره به بانوان سالمند گفت: در بین سالمندانی که تنها زندگی می‌کنند، بیشترین نرخ سالمندی را زنان دارند.
محسنی‌بندپی گفت: یکی از چالش‌های ما محدودیت زمانی برای برنامه‌ریزی برای سالمندان است و ما برای کنترل ۳ برابر شدن جمعیت سالمندی‌مان تنها ۳۰ سال فرصت داریم.
وی با اشاره به نبود منابع کافی و پایدار برای حوزه سالمندی یادآور شد: باید منابع مدیریت و برنامه‌ریزی حوزه سالمندی پایدار باشد و نباید در این منابع دخل و تصرف شود، در عین حال این منابع باید نشان دار و ستاره‌دار باشد و در جای دیگری هزینه نشوند.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای با اشاره به شورای ملی سالمندان به عنوان یک فرصت خاطرنشان کرد: در عین حال در بین سالمندان‌مان افراد نخبه هم داریم که باید از ظرفیت آنان استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید