مذاکرات برجام

آمریکا ارائه تضمین و راستی آزمایی رفع تحریم‌ها را پذیرفت

در مذاکرات هسته ای، طرف مقابل بر اساس منطق جمهوری اسلامی، اصل ۲ موضوع راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین را پذیرفته است

اردیبهشت آنلاین: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در مذاکرات هسته ای، طرف مقابل بر اساس منطق جمهوری اسلامی، اصل ۲ موضوع راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین را پذیرفته و اساس توانمندی‌های هسته‌ای ایران حفظ خواهد شد.

به گزارش صدا و سیما، ابوالفضل عمویی افزود: شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور پاسخ فرستاده شده ایران به پیشنهاد‌های معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برای جمع‌بندی مذاکرات تشریح کرد. به گفته آقای شمخانی قانون اقدام راهبردی مجلس، نقش مهمی در پیشبرد منافع ملی داشت و در ادامه روند مذاکرات و برنامه هسته‌ای کشور نظر نمایندگان ملت مهم خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی ابعاد فنی متن مذاکرات را تشریح کرد. حل و فصل مسائل باقیمانده پادمان بین ایران و آژانس از مطالبات جدی ایران در مذاکرات است و طرف اروپایی برای آن پیشنهاد‌هایی را ارائه داده است.
آقای عمویی افزود: بر اساس گزارش ارائه شده، در جریان مذاکرات هدف انتفاع اقتصادی و رفع موانع تجارت خارجی کشورمان، از جمله رفع تحریم‌های غیرقانونی فروش نفت و دسترسی بانکی به منابع آن با جدیت دنبال شده و می‌شود. همچنین حفظ چارچوب برنامه هسته‌ای صلح آمیز از اصول جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات است.

او اضافه کرد: رفع فرمان‌های اجرایی تحریمی دوره ترامپ و تحریم‌هایی که ترامپ با خروج از برجام آن‌ها را دوباره اعمال کرد، از خواسته‌های اساسی ایران بوده که باید در متن نهایی در نظر گرفته شود؛ در نتیجه تأکید شد این مذاکرات صرفا در چارچوب برجام است و ایران مسائل غیر هسته‌ای را قابل مذاکره نمی‌داند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز با دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر امور خارجه، رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌‎ای، رئیس و معاون سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات هسته‌ای نشستی را برگزار کرد که در آن، علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشور روند مذاکرات را تشریح کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید