در حال حاضر تجارت اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران به رقم قابل توجه پنج میلیارد یورو رسیده است
اردیبهشت آنلاین: سفیر فرانسه در تهران با اشاره به تمایل اتحادیه اروپا برای توسعه روابط تجاری با ایران براساس منافع متقابل، گفت: در حال حاضر تجارت اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران به رقم قابل توجه پنج میلیارد یورو رسیده است.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان توسعه تجارت، «فیلیپ تیه بو» در مراسم افتتاحیه برگزاری دوره پیشرفته آموزش دیپلماسی تجاری با حضور مدرسانی از مرکز تجارت بینالملل (ITC) که با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و با مشارکت وزارت امورخارجه و همکاری با مرکز بینالمللی تجارت ITC-International Trade Center (نهاد وابسته به سازمان ملل – آنکتاد – و سازمان جهانی تجارت) برگزار شد، اظهار داشت: در سال گذشته حدود ۲۰ درصد واردات ایران از اتحادیه اروپا انجام شده و حجم تجارت بین دو طرف به حدود پنج میلیارد یورو افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: اگر کشورهای دیگری که عضو اتحادیه اروپا نیستند به این فهرست اضافه شود، تجارت بین ایران با کشورهای اروپایی به حدود ۶.۵ میلیارد یورو میرسد.
سفیر فرانسه در تهران با بیان اینکه اتحادیه اروپا بزرگترین بازیگر در حوزه کمک به تجارت کشورها و تنظیم روابط تجاری با کشورهای جهان است، تصریحکرد: اتحادیه اروپا متعهد به روابط تجاری و اقتصادی مناسب با ایران است و با تامین مالی که انجام داده، مبلغ هشت میلیون یورو به این پروژه اختصاص داده است.
وی با اشاره به تدوین استراتژی ملی صادرات توسط سازمان توسعه تجارت در همکاری با مرکز بینالمللی تجارت، خاطرنشانکرد: این اتحادیه همچنین بهمنظور تداوم روند صادرات آبزیان از ایران، نسبت به تجهیز آزمایشگاه مربوط به محمولههای صادراتی در ایران و فراهم شدن امکان سنجش محمولههای صادراتی به اروپا کمک کرده است.
تیه بو تاکید کرد: بهتازگی اتحادیه اروپا استراتژی همکاری هفت ساله با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرده و مبتنی بر این استراتژی، ۸۷ میلیون یورو به مجموعه پروژههای مختلف در ایران اختصاص داده شده که هفت میلیون یورو از این مبلغ به پروژه همکاری در حوزه تجارت اختصاص پیدا کرده است.
وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به روند مذاکرات و احیای برجام، گفت: اتحادیه اروپا فعالانه در مذاکرات برجام حضور داشته و امیدوار به افزایش همکاریهای تجاری با رفع تحریمهاست.
«سید احمدرضا علائی طباطبایی» معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران نیز فعالیتهای تعریف شده در چارچوب این پروژه را واجد اهمیت دانست و با اشاره به عزم جدی سازمان توسعه تجارت در این زمینه، خواستار انعطاف این پروژه برای پوشش حداکثری به نیازهای بخش خصوصی شد.
به گفته وی، در چارچوب استراتژی ملی صادرات که در همکاری با ITC و با حضور و مشارکت ۴۰۰ نفر از فعالان بخش خصوصی و دولتی انجام شده، ۳۵۹ فعالیت در نظر گرفته شده که در طول چهار سال آتی توسط سازمان توسعه تجارت و وزارتخانههای ذیربط در همکاری با مرکز بینالمللی تجارت اجرایی خواهد شد.
«سیدجلالالدین علوی سبزواری» مدیرکل همکاریهای اقتصادی چندجانبه و بینالمللی وزارت امور خارجه نیز ضمن تشکر از برگزارکنندگان این رویداد، بر حمایت وزارت امور خارجه از پروژه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و مرکز بینالمللی تجارت تاکید کرد و حضور همکاران وزارت امور خارجه در این رویداد را نشانه عزم جدی این وزارتخانه برای ارتقای تجارت خارجی دانست.
وی با اشاره به سابقه مذاکرات بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران برای عقد موافقتنامه همکاری اقتصادی ابراز امیدواری کرد این مذاکرات در آینده نزدیک مجدد آغاز و امکان ارتقای سطح همکاریهای اتحادیه اروپا و ایران به سطح توافقهای تجاری فراهم شود.
در این دوره آموزشی دیپلماسی تجاری که رایزنان اقتصادی و کارشناسان و مدیران وزارت امور خارجه و رایزنان و کارشناسان و مدیران سازمان توسعه تجارت ایران حضور داشتند، نحوه ارائه خدمات موثر به تجار برای ورود به بازارهای خارجی توسط مدرسان مرکز بینالمللی تجارت آموزش داده شد.
ترویج تجارت در عصر دیجیتال از دیگر مباحث این دوره بود که اساتید اعزامی از مرکز بینالمللی تجارت بر کارکردها و قابلیتهای رایزنان بازرگانی و اقتصادی متمرکز شده و شیوههای کارآمد خدمترسانی به تجار را آموزش دادند و تاکتیکهای ورود به بازارهای خارجی، نحوه دستیابی به اطلاعات بازار، حضور موثر در نمایشگاههای خارجی، اعزام و پذیرش اصولی هیاتهای تجاری از جمله مباحث این دوره بود.
دوره پیشرفته آموزش دیپلماسی تجاری با حضور مدرسانی از مرکز تجارت بینالملل(ITC) به همت سازمان توسعه تجارت ایران با هدف آشنایی بیشتر شرکتکنندگان با تحولات سیستم تجارت بین الملل و اطلاع از تجربیات موفق کشورهای در حال توسعه در پیشبرد دیپلماسی تجاری برگزار و شرکتکنندگان در جریان آخرین روشها و دستاوردهای مرکز تجارت بین الملل در زمینه تسهیلات تجاری و ظرفیتسازی برای حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط قرار گرفته و از نزدیک با ابزارها و مدلهای تحلیل بازارهای هدف نیز آشنا شدند.
دیپلماسی تجاری مجموعهای از فعالیتهای دیپلماتیک و بازرگانی است که برای ارتقای روابط تجاری بین کشورها انجام میشود. با گسترش روزافزون تجارت بین کشورها، این موضوع اهمیت ویژهای به خود و دولتها و کشورهای مختلف سعی در ارتقای روابط تجاری خود دارند.
دیپلماسی تجاری دولتها را در رسیدن به اهدافی همچون پیوندهای روزافزون با اقتصاد جهانی، ایجاد شغل و رشد اقتصادی یاری میرساند. همچنین به بنگاههای اقتصادی به ویژه شرکتهای متوسط و کوچک در بینالمللی شدن کمک میکند؛ بنابراین طراحی و اجرای دیپلماسی تجاری از اهمیت ویژهای برای دولتها و بخش خصوصی برخوردار است.
در طول تاریخ و قبل از شکلگیری روابط بینالملل به صورت مدرن، واژه دیپلماسی عمدتا در ارتباط با امور جنگ و صلح بین کشورها به کار میرفت، اما با پیچیدگی جوامع و ورود واژههای جدید مانند توسعه، تجارت و سرمایهگذاری به عرصه ارتباطات بینالمللی بهویژه پس از جنگ سرد و ارائه نظریه نسبی ریکاردو، مفهوم دیپلماسی دچار تحولی اساسی و از انحصار جنگ و صلح خارج شد و از آن به بعد دیپلماسی اقتصادی نقطه تلاقی و فصل مشترک بین منافع دولتها شد که سایر منافع اعم از فرهنگی، سیاسی و امنیتی نیز در سایه آن تعریف شد.
در عصر جدید باید دیپلماسی هزاره سوم را با اولویتها و منافع اقتصادی پیوند بزنیم. بهطور خلاصه دیپلماسی و اقتصاد هر دو مکمل و اثرگذار بر یکدیگرند و دیپلماسی اقتصادی شامل فعالیتهایی از طرف مسوولان روابط سیاست خارجی میشود که تامینکننده منافع اقتصادی کشور در سطح بینالمللی باشد.
اکنون از نظر صاحبنظران و اقتصاددانان و طبق سند راهبردی اقتصاد مقاومتی، راه خروج از بحرانهای اقتصادی و مقاوم کردن اقتصاد ملی نسبت به تکانههای اقتصادی خارجی مانند تحریمهای ظالمانه و حل معضلاتی چون بیکاری و رکود، تقویت بخش تولید و ایجاد اشتغال پایدار است که دستیابی به بازارهای خارجی برای ارائه تولیدات ملی از اصلیترین این موارد است.
در اینجا نقش بیبدیل توسعه تجارت خارجی پررنگتر میشود و وظیفه رایزنان اقتصادی برای به دست آوردن بازارهای بینالمللی و گشایش صادرات و تامین منافع اقتصادی در خارج از کشور خطیرتر خواهد بود.
موقعیت جمهوری اسلامی ایران باعث شده که کشور از جایگاه ژئواکونومیکی و ژئوپلیتیکی مناسبی در سطح جهان برخوردار باشد که برای تحقق دیپلماسی تجاری، این ظرفیتها باید به خوبی شناسایی شود و مورد استفاده قرار گیرد.
دیدگاهتان را بنویسید