محرابیان

جزئیات پاداش خوش مصرفی به مشترکان برق

هر مشترکی در میزان مصرف خود نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد مشمول طرح پاداش صرفه‌جویی خواهد شد

اردیبهشت آنلاین ـ وزیر نیرو گفت: برای تابستان سال ۱۴۰۲ طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی را در نظر گرفته‌ایم به گونه‌ای که امسال همه مشترکان برق مشمول پاداش خوش مصرفی خواهند شد. این در حالی است که در سال گذشته این طرح به صورت محدود اجرایی شد.

علی‌اکبر محرابیان امروز در نشستی خبری با بیان این‌که در سال پیش رو این طرح به صورت سراسری اجرایی می‌شود و دو تفاوت عمده با سال قبل دارد، اظهار کرد: تفاوت اول این است که سال گذشته تنها به مشترکانی که زیر الگو مصرف داشتند، پاداش تعلق می‌گرفت اما امسال همه مشترکان مشمول پاداش صرفه‌جویی می‌شوند.

وی ادامه داد: به گونه‌ای که هر مشترکی در میزان مصرف خود نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد مشمول طرح پاداش صرفه‌جویی خواهد شد.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که مبلغ پاداش را تا ۲۰ برابر افزایش داده‌ایم اظهار کرد: تقریبا به طور متوسط قیمت فروش برق ۱۰۰ تومان است که در مناطق گرمسیری یک چهارم این قیمت محاسبه می‌شود و پاداش صرفه‌جویی تا ۲۰۰۰ تومان به ازای هر مترمکعب پیش‌بینی شده است.

محرابیان با بیان این‌که در صرفه‌جویی که اتفاق می‌افتد می‌توانیم پاداش‌های قابل توجهی را به مشترکان بدهیم، ادامه داد: سال گذشته ۴۰ درصد مشترکان پاداش صرفه‌جویی دریافت کردند که معادل هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان بود.

وزیر نیرو با بیان این‌که هشت میلیون مشترک یا برق رایگان دریافت کرده‌اند و یا بستانکار شده‌اند، اظهار کرد: طرحی که برای تابستان امسال اجرایی خواهیم بسیار گسترده‌تر است و از ابتدای خردادماه استارت آن زده می‌شود و تا پایان شهریورماه ادامه دارد و پیش بینی شده همه مشترکان که شامل ۳۱ میلیون مشترک می‌شود مشمول این طرح شوند.

وی با اشاره به الگوی مصرف در مناطق عادی ادامه داد: الگوی مصرف در این مناطق ۳۰۰ کیلووات ساعت است و اگر مشترکی زیر ۱۵۰ کیلووات ساعت مصرف کند به ازای هر کیلووات ۲۰۰۰ تومان پاداش دریافت خواهد کرد و اگر مشترکی ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلووات مصرف داشته باشد به ازای هر کیلووات ساعت ۱۵۰۰ تومان و در پله‌های بعدی ۱۰۰۰ تومان و ۵۰۰ تومان پاداش خوش مصرفی از وزارت نیرو اخذ می‌کند.

محرابیان با اشاره به راهکارهای کاهش مصرف برق اظهار کرد: اگر مشترکی که در سال گذشته کولر گازی را با دور تند استفاده می‌کرده امسال از دور کند استفاده کند به ازای هر ماه ۱۵۰ هزار تومان پاداش می‌گیرد و طبیعتا این پاداش می‌تواند انگیزه مناسبی برای صرفه‌جویی باشد.

وزیر نیرو ادامه داد: در مناطق گرمسیری نیز بعضا در هر خانه سه کولر و یا چهار کولر گازی مصرف می‌شود که اگر تنها یک کولر خاموش شود مشترک یک میلیون تومان مبلغ صرفه جویی دریافت خواهد کرد.

وزیر نیرو با بیان این‌که طی سال‌های گذشته شاهد رشد قابل توجه مصرف برق در کشور بوده‌ایم اظهار کرد: سالانه یک میلیون مشترک به مجموعه صنعت برق اضافه می‌شود که این مساله هم به لحاظ رشد سرمایه‌ گذاری‌ها و هم به خاطر افزایش تعداد مشترکان خانگی با رشد قابل توجهی مواجه بودیم.

وی با بیان این‌که در سال گذشته متناسب با تقاضای برق توسعه نیروگاهی اتفاق افتاد و شاهد افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها بودیم گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم به طور متوسط سالانه حدود ۱۶۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شد اما نیازهای کشورهای بیش از این میزان بود و همین مساله موجب شد که در تابستان‌های مختلف شاهد خاموشی‌ها و محدودیت‌های شدید برای صنعت کشاورزی و خانگی باشیم. به همین دلیل برای تابستان سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شد که ۲۰ هزار مگاوات کسری داشته باشیم.

محرابیان با تاکید بر این‌که در تابستان سال ۱۴۰۱ مجموع تقاضای برق کمتر از ۷۰ هزار مگاوات بود گفت: اگر بدون روش‌های مدیریت و توسعه نیروگاه‌ها می‌خواستیم شرایط را مدیریت کنیم در اوج مصرف باید یک چهارم برق مشترکان را قطع می‌کردیم و این به معنای اعمال خاموشی شش ساعته در شبانه‌روز بود.

وزیر نیرو ادامه داد: با اقداماتی که انجام شد تقریبا در بخش خانگی با مشکلی مواجه نبودیم و در سایر بخش‌ها نیز انرژی تزریق شد تا جایی که در ماه‌های تیر و مرداد شاهد رشد تولید ۳۰ تا ۶۰ درصدی صنعت فولاد نیز بودیم. این در حالی است که در تابستان سال ۱۴۰۰ از اردیبهشت‌ماه تا پایان شهریورماه شاهد یک تا سه نوبت خاموشی برق در کشور اتفاق افتاد.

محرابیان با اشاره به ۱۰۰ اقدام صورت گرفته برای کنترل خاموشی در تابستان سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: با برنامه ‌ریزی‌هایی که صورت گرفت توانستیم رشد قابل توجهی را در تامین انرژی کشور رقم بزنیم یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها برای عبور از تابستان سال ۱۴۰۱ مشارکت و همکاری مردم بود که باعث شد شاهد کاهش مصرف باشیم.

وی با بیان این‌که این همکاری در چارچوب فراخوان‌هایی صورت گرفت و طرحی با عنوان پاداش صرفه‌جویی معرفی شد که مردم نیز حضور فعالی در آن داشتند، اظهار کرد: برای امسال نیز برنامه‌های متعددی را در نظر گرفته‌ایم.

محرابیان با بیان این که ۱۴۰ اقدام را برای امسال پیش بینی کرده‌ایم که از مهرماه سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی آن استارت خورد، اضافه کرد: محورهای اصلی این ۱۴۰ اقدام شامل توسعه نیروگاه‌ها، رفع محدودیت‌های نیروگاه‌های قدیمی، اورهال نیروگاه‌ها حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه، توسعه شبکه، هوشمند سازی شبکه برای مشترکان پرمصرف به ویژه بخش‌های صنعتی، کشاورزی و مشترکان پرمصرف خانگی در نظر گرفته شده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: پیش‌بینی کردیم تا روش‌های نوین و آخرین دستاوردهای روز دنیا را برای مدیریت مصرف لحاظ کنیم و امیدواریم ظرف زمان تعیین شده این طرح تکمیل شود.

وزیر نیرو با بیان این‌که الگوی مصرف در مناطق گرمسیری ۳۰۰۰ کیلووات ساعت است، گفت: اگر در این مناطق نسبت به سال گذشته یک کولر خاموش شود یک میلیون تومان و اگر دو کولر خاموش شود ۱.۵ میلیون تومان پاداش به مشترک داده خواهد شد ضمن این‌که در بسیاری از مناطق گرمسیری از کولرهایی با راندمان بسیار پایین استفاده می‌شود که با خاموش کردن آنها و یا جایگزینی آنها با کولرهایی با راندمان بالا می‌توان شاهد صرفه‌جویی‌های قابل توجهی بود.

وی ادامه داد: این دسته از مشترکان می‌توانند از پاداش صرفه‌جویی حداکثر بهره را ببرند البته ما معتقد هستیم که مردم با همکاری که مانند تابستان سال گذشته خواهند داشت امکان کاهش مصرف زیادی وجود دارد و می‌توانیم برق پایدار را برای همه مشترکان تامین کنیم و شاهد یک رضایت نسبی و خوب بین مردم باشیم.

به گفته محرابیان، طرح پاداش سراسری مشترکان می‌تواند ۱۰۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی در پی داشته باشد و همه مردم از این پاداش استفاده کنند و برق پایدار نیز تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید