افرادی که همچنان درگیر این مسئله هستند، میتوانند برای راهنمایی بیشتر با مرکز تماس اپراتورها، همراه اول (۹۹۹۰) و ایرانسل (۷۰۰ ) تماس بگیرند
اردیبهشت آنلاین _ کاربرانی که ساعت گوشیهای موبایل، رایانه و تبلت آنها با گذشت ۱۴ روز از آغاز سال جدید، درست نشده است، می توانند از طریق تماس با مرکز تماس اپراتورهای تلفن همراه به صورت دستی ساعت گوشی و تبلت خود را تنظیم کنند.
به گزارش ایسنا، ۷۰ کشور جهان در حال حاضر ساعت را در آغاز بهار و آغاز پاییز جابهجا می کنند. اما در ایران تغییر ساعت رسمی در آغاز بهار و پاییز اولین بار در سال ۱۳۷۰ تبدیل به قانون شد. تغییر ساعت به مدت دو سال به تعویق افتاد اما در سال 1386، مجلس قانونا دولت را مجبور کرد که تغییر ساعت را اجرایی کند. در مجلس یازدهم نمایندگان طرحی را نوشتند که در آن خواهان لغو قانون تغییر ساعت و توقف جا به جایی ساعت در بهار و پاییز شده بودند.
درنهایت اردیبهشت سال گذشته با تصویب مجلس، اعلام شد ساعت رسمی کشور از سال ۱۴۰۲ تغییر نمی کند اما با وجود اینکه از قبل اعلام شده بود، با تغییر سال دیگر ساعتهای تغییر نمیکنند، برخی کاربران از ابتدای سال ۱۴۰۲ اعلام کردند ساعتهای گوشی، تبلت و وسایل الکترونیکی آنها به طور خودکار یک ساعت به جلو کشیده شده است.
در همین رابطه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اطلاعیهای اعلام کرد عدم تغییر ساعت تابستانی یا به عبارتی عدم اعمال DST(Daylight Saving Time) بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال ۱۴۰۲، پس از ابلاغ قانون در اول خردادماه ۱۴۰۱ با پیگیریهای انجام شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از مراجع جهانی مانند ICANN و IANA در نسخههای بهروزرسانی شده زمان کشورها منتشر و همچنین در سرورهای زمانی نظیر time.is نیز از حدود شش ماه قبل تغییرات لازم اعمال شده است.
همچنین مکاتبه و پیگیری لازم از اپراتورهای همراه نیز از چند ماه قبل صورت گرفته و آنها نیز تغییرات لازم را در سطح شبکه اعمال کرده و سامانههای خود را به روزرسانی کردهاند. ضمن اینکه در سایر ارائهدهندگان خدمات نیز پیشبینی لازم انجام گرفته و در سرورهای زمانی داخل کشور اعمال تغییرات از قبل صورت گرفته است و سامانههایی که از این مراجع برای تنظیم ساعت استفاده کردهاند، بدون مشکل خدمات الکترونیکی ارائه کردهاند.
براساس این اطلاعیه، برای اینکه در گوشیهای تلفن همراه، عدم تغییر ساعت تابستانی به صورت خودکار رخ دهد؛ لازم است دو اقدام انجام شود؛ ابتدا باید شبکه اپراتورها با سرورهای جهانی بر مبنای این سیاست جدید (عدم اعمال ساعت تابستانی) تنظیم شود که از قبل پیشبینیهای لازم بر اساس پیگیری وزارت ارتباطات انجام گرفته و تمام تغییرات لازم در سامانهها و تجهیزات شبکه اپراتورها اعمال شده است. اقدام دیگر نیز در سمت گوشی کاربران است که تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه بر اساس مراجع معتبر بینالمللی باید نسخههای به روزرسانی گوشیهای تلفن همراه خود را منتشر میکردند تا عدم اعمال تغییر ساعت تابستانی به صورت خودکار انجام گیرد.
بیشتر تولیدکنندگان گوشی نیز نسخههای به روزرسانی شده خود را منتشر کردهاند اما در برخی گوشیهای تلفن همراه که تنظیمات توسط تولیدکننده به روز نشدهاند، با مشکل مواجه شدند. بنابراین پیگیری لازم از سایر تولیدکنندگان گوشی که به عدم تغییر ساعت تابستانی در ایران توجه لازم را نداشتهاند، در حال انجام است تا این مشکل حل شود. مراکز تماس اپراتورهای تلفن همراه نیز آماده ارائه راهنمایی به کاربران خود در مورد تنظیم و بهروزرسانی هستند.
اما با پایان تعطیلات گویا این مشکل همچنان برای برخی کاربران وجود دارد، پیگیری ایسنا از اپراتورها حاکی از آن است افرادی که همچنان درگیر این مسئله هستند، میتوانند برای راهنمایی بیشتر با مرکز تماس اپراتورها، همراه اول (۹۹۹۰) و ایرانسل (۷۰۰ ) تماس بگیرند و به آنها توضیح داده میشود که از طریق تنظیمات گوشی و دستگاه خود چگونه می توانند ساعت را تغییر دهند.
دیدگاهتان را بنویسید