دلار روشی
یک کارشناس ارزی:

نوسان ارز نتیجه محدود کردن صرافی ها است

تجربه نشان داده است هرگاه بانک مرکزی به ایجاد محدودیت در صرافی‌ها روی آورده‌، قیمت ارز دچار نوسان شده است

اردیبهشت آنلاین: یک کارشناس ارزی گفت: وقتی سقف برای قیمت ارز تعیین می‌شود و برای صرافی‌ها هم محدودیت‌هایی ایجاد می‌‌کنند، ورود ارز به بازار محدود می‌شود و موجب بروز نوساناتی خواهد شد.

حسن ضیایی در گفت‌‌‌وگو با فارس، درباره علل رشد قیمت ارز در بازار اظهار داشت: بسته شدن صرافی ها که در هفته گذشته رخ داد اولین بار نیست که با تصمیمات دولت ها رخ می‌دهد اما امروز دولتمردان ما و مسوولان بانک مرکزی باید از این تجربه درس بگیرند.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است هرگاه بانک مرکزی به ایجاد محدودیت در صرافی‌ها روی آورده‌، قیمت ارز دچار نوسان شده است؛ پیش از این‌ بانک مرکزی خرید 5000 دلار با کد ملی را اجرایی کرد و صرافی ها هم نیز در ارائه این ارز موفق بودند. اما با افتتاح مرکز مبادله ارز و طلا، این موضوع بازهم به فراموشی سپرده شد.

این کارشناس ارزی افزود: در حال حاضر باز هم صرافی‌ها مجاز به خرید و فروش ارز در قالب ارز توافقی شده‌اند. با اجرای این سیاست بخش عمده ای از تقاضای بازار پاسخ داده شد و مبادلات بازار متشکل ارزی به زیر 2 میلیون دلار در روز رسید.

ضیایی تصریح کرد: مشخص نیست اداره پایش ارزی، اداره نظارت و مدیران بازار متشکل ارز، چرا چنین تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که موجب می‌شود رشد قیمت‌ها در بازار ارز در کوتاه مدت رخ دهد؛ قطعا این بخش ها باید پاسخگوی نهادهای نظارتی مربوطه باشند.

وی تصریح کرد: وقتی با تهدید و بخشنامه می‌خواهند نقش صرافی‌ها در بازار ارز را نادیده بگیرند، چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد ‌و مشخص نیست تصمیمات براساس کدام سیاست گرفته شده است.

این کارشناس ارزی ادامه داد: در مرکز مبادله ارز و طلا، ‌نقشی برای صرافی ها دیده نشده است، اما با افزایش نرخ ارز، از امروز بازهم تصمیم گرفته‌اند به صرافی ها برای معامله ارز نقش دهند.‌

ضیایی افزود: وقتی سقف برای قیمت ارز تعیین می‌شود و برای صرافی‌ها هم محدودیت‌هایی ایجاد می‌‌کنند، ورود ارز به بازار محدود می‌شود و موجب بروز نوساناتی خواهد شد.

بنابراین گزارش در حال حاضر قیمت ارز توافقی در سایت کانون صرافان 50692 تومان است و در مقابل صرافی‌ها، دلالان با نرخ‌سازی قیمت دلار را حدود 55 هزار تومان اعلام می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید