برادران

دلایل افزایش نرخ ارز از نگاه بانک مرکزی

معاون صنایع عمومی وزارت صمت: بانک مرکزی شرایط فعلی را محصول تحریک بازار در کشورهای همسایه و برنامه‌ریزی خارجی برای ضربه زدن به اقتصاد کشور همراه با جوسازی رسانه‌ای می‌داند

اردیبهشت آنلاین: معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش صنعت برای تولید و عرضه کالا، از تورم و افزایش نرخ استقبال نمی‌کند، زیرا با نگاه بلندمدت منفعتی برای این بخش به همراه ندارد.

به گزارش ایرنا، «محمدمهدی برادران» در نشست سالیانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اتاق اصناف ایران با بیان اینکه دولت با ای دو نهاد یک خانواده محسوب می‌شوند، اظهار داشت: در بازرگانی داخلی، توزیع شفاف کالا و رضایت عمومی به طور مداوم رصد می‌شود و اکنون ناترازی سیاست‌های ارزی دولت مشکلاتی را در این بخش به وجود آورده است.

وی با تاکید بر اینکه این سیاست‌ها به کالای در بازار نیز تسری پیدا کرده است، تصریح کرد: بانک مرکزی شرایط فعلی را محصول تحریک بازار در کشورهای همسایه و برنامه‌ریزی خارجی برای ضربه زدن به اقتصاد کشور همراه با جوسازی رسانه‌ای می‌داند، اما گله‌ای نیز وجود دارد که فعال نبودن در بازارهای هم‌جوار برای جلوگیری از شبیخون دشمن، مقابله را سخت‌تر کرده است.

برادران با بیان اینکه نباید ارز بر کالا نیز تاثیر بگذارد، خاطرنشان کرد: این روند حجم زیادی دردسر برای اصناف و تولیدکنندگان به وجود آورده و به همین دلیل این موضوع روز قرار گرفته است و نمی‌توان نسبت به همراهی برخی در این شبیخون بی‌توجه بود.

وی افزود: بخشی از تولیدکنندگان بدون تغییر در نرخ مواد اولیه یا حقوق کارگر، کالا را دو برابر قیمت نهایی به دست مصرف‌کننده می‌رساند و این مشکل با عرضه افزایشی کالا در بورس نیز افزایش یافته است.

برادران با تاکید بر اینکه دولت به مردم و بخش تولید برای مبارزه با کاهش پول ملی وفادار است، تاکید کرد: ستاد مبارزه با قاچاق، در کنار کالا، ارز را هم مورد توجه قرار می‌دهد و بر همین اساس قوانین دقیق و شفافی نیز در این زمینه دارد که اگر با دقت مورد توجه قرار بگیرد به نتیجه مطلوبی دست پیدا می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش صنعت با نگاه ببند مدت از تورم و افزایش قیمت‌ها استقبال نمی‌کند، اظهار داشت: عده‌ای که به دنبال دلاریزه کردن اقتصاد کشور هستند، اعتقاد دارند در صورت افزایش ندادن قیمت محصولات، قاچاق عکس اتفاق می‌افتد یا واردات بی‌رویه بدون در نظر گرفتن نظارت رخ خواهد داد، این در حالی است که در. سال‌های اخیر نقش شبکه‌های غیر رسمی در کشور کنترل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید