جان کربی

واشنگتن: برجام در دستورکار قرار ندارد

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید بدعهدی واشنگتن در اجرای برجام را به گردن ایران انداخت

اردیبهشت آنلاین: سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید بدعهدی واشنگتن در اجرای برجام را به گردن ایران انداخت و گفت که واشنگتن نمی‌تواند این توافق را در دستورکار قرار دهد.

به گزارش فارس،‌ «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه «فرانس 24» لفاظی‌های تکراری دیگر مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده علیه ایران را تکرار کرد.

وی در خصوص برخی ادعا مبنی بر رد و بدل شدن پیام‌هایی بین ایران و آمریکا درباره مذاکرات برجامی گفت: «تغییری در موضع ما ایجاد نشده است. برجام در دستور کار دولت آمریکا قرار ندارد».

کربی بدون آن‌که به بدعهدی‌های واشنگتن در اجرای برجام اشاره کند، توپ را به زمین ایران انداخت و گفت: «قرار دادن برجام در دستور کار دولت آمریکا دشوار است وقتی که چند ماه پیش ایران با جدیت و حسن نیت در خصوص جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود مذاکره نکرد و آن‌ها تلاش کردند تا مذاکرات را با طرح‌های‌ پیشنهادی خود که هیچ ارتباطی با جاه‌طلبی‌های تسلیحات هسته‌ای آن‌ها نداشت، طولانی‌تر کنند».

وی همچون دیگر مقام‌های دولت بایدن ژست حمایت از مردم ایران به خود گرفت و ادامه داد: «مسئله دوم این‌که قرار دادن برجام در دستورکار در شرایطی که رژیم ایران رفتاری وحشیانه با مردم خود دارد، دشوار است. آن‌ها با خشونت به اعتراضات آرام مردم ایران پاسخ می‌دهند. کاری که ما انجام می‌دهیم این است که ایران را برای نوع رفتار با مردم این کشور و برای حمایت از روسیه، مسئول و پاسخگو نگه می‌داریم».

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعای متحدان اوکراین در خصوص نقش ایران در جنگ اوکراین از طریق حمایت از روسیه را تکرار کرد و گفت: «ما باید مداخله ایران را از همان جایی که آغاز شده، پایان دهیم زیرا ایران به صورت ملموس و قابل اثبات به آقای (ولادیمیر رئیس‌جمهور روسیه) پوتین در کشتار مردم بی‌گناه اوکراین که تهدیدی برای هیچ‌کس نیستند، کمک می‌کند. ایران از طریق عرضه صدها پهپاد و توانمندی‌‌های مرگبار به روسیه، مستقیماً در جنگ اوکراین مشارکت دارد. ما همچنان ایران را برای این اقدامات پاسخگو نگه می‌داریم. برجام در حال حاضر در دستورکار ما قرار ندارد».

مقام‌های آمریکا از زمان شروع اغتشاشات اخیر در ایران، با صدور بیانیه‌هایی از این فرصت به نفع خود استفاده کردند و دلیلی برای کم‌کاری‌های خود در پیشبرد مذاکرات احیای برجام پیدا کردند و در تریبون‌های مختلف گفتند که برجام در اولویت برنامه‌های دولت بایدن نیست و این‌که واشنگتن به دنبال حمایت از مردم ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید