مسئول سیاست خارجی اروپا
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

جایگزین بهتری برای برجام وجود ندارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که جایگزین بهتری برای این توافق وجود ندارد.

 اردیبهشت آنلاین: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به نقش دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در به نابودی کشاندن برجام تصریح کرد که جایگزین بهتری برای این توافق وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل این مطلب را در گفت‌وگو با نشریه وال‌استریت ژورنال مطرح کرد و با تکرار ادعاها علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران گفت که منتقدان برای تلاش‌های او در زمینه از سرگیری اجرای برجام ارزش قائل نیستند. وی گفت: «تا آنجا که من می دانم، جایگزینی برای این توافق برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران وجود ندارد».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار مواضع مداخله‌جویانه غرب در امور داخلی ایران و ادعای بی‌اساس ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین مدعی شد که نقش او به عنوان هماهنگ کننده دیپلماسی هسته ای مانع از فشار روی تهران بر سر اقداماتش در داخل یا خارج نمی شود.

وی در این رابطه به آخرین تماس تلفنی‌اش با وزیر امور خارجه کشورمان اشاره و ادعا کرد که به طرف ایرانی گفته که تداوم شرایط موجود کار «توافقات سیاسی» را دشوار می‌کند. بورل درباره ادعای نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مبنی بر برنامه ایران در خصوص فروش صدها موشک به روسیه هم مدعی شد که از نظر او ایران متوجه پیامدهای این معامله ادعایی شده است.

به گزارش ایرنا، غرب به رهبری آمریکا از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعای مردود مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ را مطرح کرده است. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد و بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانبه ، هرگز به طرفهای جنگ سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره به وال استریت ژورنال گفت: «هر بار که با ایرانی ها صحبت می کنم، آنها اصرار دارند که این کار (فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین) را انجام نداده‌اند.» وی افزود: «من هم به آن‌ها توصیه می‌کنم اگر این کار را انجام دهید، همه چیز از جمله برجام بسیار دشوارتر خواهد شد».

وال استریت ژورنال در این گزارش ادعا کرد: بورل نمی‌داند اگر ایران از خواسته‌های مربوط به از سرگیری اجرای برجام کم کند، واشنگتن با احیای توافق هسته‌ای موافقت خواهد کرد یا خیر. او می‌گوید اگر هم ایران گام دیگری در کمک نظامی خود به روسیه بردارد، انگیزه اروپا و آمریکا برای ازسرگیری اجرای توافق بسیار کمتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید