داود منظور

روش جدید شناسایی خانه‌های خالی و لوکس

رئیس سازمان امور مالیاتی از بکارگیری روش‌های جدید برای شناسایی خانه‌های خالی و گران‌قیمت خبر داد

اردیبهشت آنلاین: رئیس سازمان امور مالیاتی از بکارگیری روش‌های جدید برای شناسایی خانه‌های خالی و گران‌قیمت خبر داد و گفت: هیچگونه افزایشی در پایه‌های مالیاتی در لایحه پیش‌بینی نشده است.

داوود منظور در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوال ایسنا درمورد شناسایی خانه‌های خالی و لوکس برای دریافت مالیات توضیح داد: یکی از دلایلی که باعث شده است مالیات خانه‌های خالی و خانه‌ها و خودروهای گران‌قیمت به طور کامل محقق نشود، ظرف اطلاعاتی است که سازمان امور مالیاتی باید از دستگاه‌های تولیدکننده اطلاعات دریافت کند.

وی ادامه داد: برای رفع مشکل مذکور در لایحه تضامینی را در قانون پیش‌بینی می‌کنیم برای دستگاه‌هایی که باید اطلاعات مورد نیاز سازمان امور مالیاتی را تامین کنند. این تضامین محکم بوده و مجازات‌هایی را برای دستگاه‌هایی که همکاری نمی‌کنند پیش‌بینی کرده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: درمورد خانه‌های خالی پیشنهاداتی است برای بهبود دریافت اطلاعات که این پیشنهادات به مجلس ارایه شده است و چنانچه در قانون تصویب شود می‌توان خانه‌های خالی را شناسایی و وصول کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی تلاش می‌کند سهم بیشتری را در تامین مالی دولت در سال اینده برعهده بگیرد، اظهار کرد: البته رویکرد این است که به مودیان فعلی که به طور منظم مالیات پرداخت می‌کنند، فشار جدیدی وارد نشود، بلکه تسهیلات جدیدی را هم در نظر گرفته‌ایم.

منظور ادامه داد: در بخش تولید هفت واحد درصد کاهش مالیات در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است که به رونق تولید بیشتر در سال اینده کمک خواهد کرد. همچنین واحدهای تولیدی بورسی بخواهند درامد یا سود خود را به افزایش سرمایه ببرند، مشمول معافیت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همه معافیت‌های سال جاری در سال اینده هم ادامه پیدا می‌کند، عنوان کرد: سال آینده سال پررونقی برای اقتصاد خواهد بود.امسال هم گزارش‌های شش ماهه اقتصاد کلان، نشان می‌دهد بخش‌های مختلف در ارزش افزوده وارد فاز جدید شده‌اند و درحال خروج از رکود هستیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه هیچگونه افزایشی در پایه‌های مالیاتی در لایحه پیش‌بینی نشده است، گفت: یعنی قرار نیست مالیات‌های جدیدی از مودیان دریافت شود. تلاش این است که تمام افرادی که به عنوان مودی مالیاتی شناسایی نشده‌اند یا در سال جاری یا سال‌های گذشته فرار مالیاتی داشتند شناسایی کنیم و از آن‌ها مالیات دریافت کنیم.

فرار مالیاتی ۳۰۰ هزار شخص حقوقی

منظور ادامه داد: در سال جاری بالغ بر ۳.۵ میلیون فعال اقتصادی در بخش مشاغل اظهارنامه ارائه نکرده‌اند. این اتفاق در سال گذشته نیز رخ داده است؛ برای این گروه از فعالان اظهارنامه براوردی تهیه می‌کنیم و بابت مالیات‌هایی که پرداخت نکرده اند مطالبه مالیات خواهیم کرد. در بخش اشخاص حقوقی و شرکت‌ها نیز اتفاق مشابهی رخ داده است، ما براورد کرده‌ایم که بالغ بر ۳۰۰ هزار شخص حقوقی که در سامانه‌های سازمان مالیاتی اطلاعات حاکی از فعالیت داشته‌اند در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ مالیات پرداخت نکرده‌اند.

وی افزود: طی سه سال گذشته میزان مالیات مودیانی که فرار مالیاتی کرده‌اند حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان ایت که باید وصول شود. همه این اقدامات در جهت عدالت مالیاتی است. همانطور که یک کارمند یا کارگر ساده ماهانه مالیات پرداخت می‌کند فعالان کسب‌وکار هم باید مالیات متناسب با فعالیت خود را پرداخت کنند.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به رشد حدود ۵۴ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال آینده اظهار کرد: بخشی از رشد مالیات متناسب با تورم رخ می‌دهد، مخصوصا در مالیات ارزش افزوده و مالیات کالاها و خدمات. این اتفاق در مالیات عملکرد واحدهای اقتصادی هم رقم می‌خورد. بخشی از رشد مالیات در سال اینده ناشی از رشد قیمت‌هایی است که امسال رخ داده است.

منظور ادامه داد: این مژده را به فعالین اقتصادی می‌دهم که در سال اینده فشار مالیاتی خاصی را نخواهیم داشت، همان رویه سال‌های قبل ادامه پیدا می‌کند، فقط به دنبال فراهم کردن عدالت مالیاتی هستیم. سعی کردیم عدالت بین استانی نیز افرایش پیدا کند. یعنی توزیع بار مالیات بین استان‌ها با توجه به ظرفیت‌های استانی پیش‌بینی کرده‌ایم، طبیعتا استان‌هایی که محروم‌تر هستند یا فعالیت آن ها کشاورزی است، رشد مالیاتی کم‌تری دارند، استان‌هایی مانند کردستان، خراسان جنوبی، ایلام، همدان و… .

ملاحظات مالیات بر عایدی سرمایه درحال بررسی است

وی در ادامه درمورد مالیات بر عایدی سرمایه توضیح داد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه یک طرح مهمی است که پایه‌های مالیاتی را تکمیل و از سوداگری در بازارهای مالی جلوگیری می‌کند، در جلساتی که طرح در صحن مجلس مطرح شده است برخی ملاحظات به بحث گذاشته شده است. هرگونه ابهامی در ارتباط با این طرح مجدد به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده می‌شود. دولت هم در این کمیسیون حضور دارد و ابهاماتی که صاحب نظران دارند برطرف می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی درمورد کاهش وابستگی بودجه به درامدهای نفتی گفت: طی سال گذشته، سال جاری و سال اینده به تدریج سهم مالیات در تامین مالی بودجه درحال رشد است. در هشت ماه نخست سال گذشته مجموع درآمدهای مالیاتی و گمرکی ۴۸ درصد از بودجه جاری دولت را تامین کرده بود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال جاری به ۵۸ درصد رسیده است.

منظور افزود: پیش‌بینی می‌شود این نسبت در سال آینده به بیش از ۶۵ درصد برسد.

وی درمورد رونمایی از نرم افزار جامع و کاربردی تلفن همراه مالیات من نیز گفت: مدت‌ها روی این سکو کار شده است و این سکو به صورت نرم افزار چندکاره در دسترس قرار می‌گیرد و همه می‌توانند آن را روی تلفن همراه خود نصب کنند و می‌توانند خدمات الکترونیکی مالیاتی را توسط تلفن همراه انجام دهند. حتی استعلامات مورد نیاز را از طریق سامانه انجام دهند. این سکو مودیان را به درگاه خدمات الکترونیکی نظام مالیاتی هم وصل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید