تولید خودرو

صرفه‌جویی ۲۱۰۰ میلیاردی در ایران خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو : در حال حاضر تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو به صورت کامل، با شمارگان بالا و در شرایط با ثبات و پایداری انجام می‌شود

اردیبهشت آنلاین: مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو صرفه‌جویی ۲۱۰۰ میلیارد تومانی، افزایش ۲۵ درصدی کیفیت محصولات و شناسایی گلوگاه‌های تولید را دستاوردهای تولید عبور مستقیم دانست و گفت: در حال حاضر تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو به صورت کامل، با شمارگان بالا و در شرایط با ثبات و پایداری انجام می‌شود.

ایکوپرس- مهدی خطیبی که در نشست تبیین فرصت‌های اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو سخنرانی می‌کرد، گفت: تولید کامل خودرو اقدامی است که باید از قبل تحریم ها انجام می شد، اما اکنون در شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم ها اجرایی شده است؛ تولید برخط، خیر مطلق و تولید ناقص شر خبیثه‌ای بود که باید متوقف می‌شد.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که از اردیبهشت ماه امسال تولید کامل خودرو در این گروه صنعتی محقق شده و با تداوم این روند اکنون ثبات در تولید خودروهای ساخت داخل را شاهد هستیم، گفت: تولید مستقیم خودرو در شرایطی محقق شده که اکنون تنها کم‌تر از پنج درصد محصولات ایران خودرو به صورت مونتاژی تولید می شود و بیش از ۹۵ درصد از تولیدات این شرکت داخلی سازی شده است. از ابتدای سال تا امروز ۲۱ آذر ماه تیراژ تولید این گروه صنعتی ۱۳۳ هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته و در نظر داریم تا تیراژ تولید در فصل زمستان از فصل پاییز نیز پیشی گیرد.
خطیبی با اشاره به این که اکنون علاوه بر افزایش تیراژ تولید شاهد ثبات نسبی و تولید کامل صددرصدی هستیم، افزود: از نظر اقتصادی، تولید کامل بیش از دو هزار میلیارد تومان برای ایران خودرو دستاورد داشته است، همچنین شاهد بهبود کیفیت و کاهش بیش از ۲۵ درصدی نمره منفی محصولات تولیدی ایران خودرو هستیم.
وی با بیان این که اکنون گلوگاه‌های تولید شناسایی شده و مقدمات رشد و توسعه صنعت خودرو در کشور فراهم شده است، افزود: گرچه تولید عبور مستقیم خوب و نیاز صنعت خودرو است، اما باید در شبکه تامین نیز شاهد افزایش ظرفیت باشیم و انبارش مواد اولیه و قطعات کامل شود که هنوز به این مهم نرسیده‌ایم، اکنون به طور روزانه و حتی ساعتی قطعات تامین می شود و یکی از دلایل کاهش تیراژ تولید امشب نیز تاخیر در ورود رینگ از نی‌ریز بوده است.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به برخی شائبه ها در مورد هزینه- فایده تولید مستقیم گفت: برخی اعلام می کنند که تولید مستقیم موجب افزایش هزینه تمام شده و کاهش تیراژ تولید می شود و مثلا ناگزیر هستیم تا چیپ‌ست ۲۰ یورویی را به قیمت ۳۰ یورو خریداری کنیم، اما بررسی های ما نشان داده که چنین موضوعی صحت ندارد و اگر هم در برخی موارد هزینه تامین قطعات بیش‌تر شده با بهبود کیفیت و تولید کامل خودرو، این هزینه ها به شدت کاهش یافته است.
خطیبی با تاکید بر این که تولید کامل خودرو، کاری است که باید از قبل تحریم ها انجام می شده، اما اکنون در شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم ها اجرایی شده است و در واقع تولید برخط، خیر مطلق و تولید ناقص شر خبیثه‌ای بوده که باید متوقف می‌شد، افزود: امیدوارم با تلاش کارکنان ایران خودرو، قطعه سازان و مساعدت وزارت صمت، تولید مستقیم استمرار داشته باشد و شاهد عرضه خودروهای اقتصادی تر و با قیمت تمام شده کم‌تر و به قیمت ثابت باشیم.
وی با اشاره به این‌که در مدت مشابه سال قبل دو معضل اساسی و ریشه‌ای گریبان‌گیر ایران خودرو و صنعت خودرو بود، افزود: کیفیت یکی از این معضلات بود که به شکل برجسته و مستمر به آن پرداخته شده و هر روز درباره آن اظهار نظر می شد و خودروهای ناقص در پارکینگ های ایران خودرو و سایپا نیز که به بیش از ۱۸۰ هزار دستگاه می رسید نیز موضوع دیگری بود که تبدیل به یک معضل ملی شده بود.
خطیبی با بیان این‌که یکی از دغدغه‌های من به عنوان خدمت‌گزار مردم کشور و نظام، از بدو ورود به ایران‌خودرو عبور از معضل خودروهای ناقص و برگرداندن آرامش به تولید بوده است، افزود: برای حل این مشکل برنامه ها و سیاست‌ هایی تبیین شد، اما با هم فکری و تلاش همه در زنجیره تولید گروه صنعتی ایران خودرو موضوع تولید کامل و حذف خودرو ناقص از فرآیند تولید محقق شد.
وی با اشاره به خسارات ناشی از تولید دارای کسری در سال گذشته گفت: در صورت عدم تولید ناقص، در بدترین حالت با کاهش ۱۵ هزار و ۸۰۰ دستگاهی تولید به شکل مکانیکی مواجه می شدیم، اما از سوی دیگر کیفیت به شکل ملموس افزایش می‌یافت و عواید تولید قابل توجهی به دنبال داشت.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: در سال های گذشته به اشتباه خودروی مکانیکی و ناقص در آمار تولید لحاظ می شد، در حالی که این شکل از محصول، به عنوان کالای در جریان ساخت و تولید، نمی‌توانست به عنوان آمار تولید منظور شود.
خطیبی با بیان این‌که تولید کامل نتیجه هم گرایی و هم افزایی تمام صنعت خودروسازی است و قطعه سازی یکی از اعضای بزرگ آن محسوب می شود، اظهار کرد: امروز با انجام تولید کامل به یک ثبات نسبی در تیراژ تولید دست یافته ایم.
وی با تاکید بر این که وظیفه ما انجام کار درست و تولید کامل و رساندن خودرویی با کیفیت به دست مشتریان است که در این راه ساعی و کوشا هستیم، گفت: امسال سرانه تولید در ایران خودرو به بیش از ۲۸ دستگاه خواهد رسید و سهم هزینه های نیروی انسانی در این خودروساز حدود ۹ درصد کل هزینه های تولید است.
خطیبی اظهار امیدواری کرد، با تلاش تمام زنجیره تولید و تامین، اقدامی که در زمینه توسعه محصول و ارتقای کیفیت آغاز شده با استمرار لازم و استقامت ادامه یافته و روز به روز در ایران‌خودرو شاهد این باشیم که خودروهای با کیفیت‌تر و اقتصادی‌تر به دست مردم عزیزمان برسد.
گفتنی است، نشست تبیین فرصت های اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو با حضور مسوولان وزارت صمت، مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو و قطعه سازان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید