دلار روشی

اجاره ۸۰۰ هزار تومانی کارت ملی برای خرید دلار

دلالان در بازار ارز کارت ملی افراد را به نرخ های گوناگون اجاره و با آن خرید می‌کنند؛ مبالغ مختلفی از سوی دلالان برای اجاره کارت ملی اعلام می‌شود که کمترین این رقم ۷۰۰ هزار تومان است

اردیبهشت آنلاین: درپی تغییر قیمت‌ها در بازار ارز،‌ بازار اجاره کارت ملی برای خرید ۲۰۰۰ دلار با نرخ توافقی از صرافی‌ها نیز رونق گرفته است که بازار متشکل ارزی و قوه قضائیه نسبت به این موضوع به مردم هشدار داده‌اند و آن‌ها را از تبعات پولشویی و قاچاق کالا و ارز آگاه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، اجاره کارت ملی برای خرید دلار به این می‌گردد که سالانه هر نفر یک بار در ایران می‌تواند تا سقف ۲۰۰۰ دلار از صرافی‌های سطح کشور با کارت ملی و به نرخ توافقی خرید کند. البته، پیش از این، قیمت دلار سهمیه‌ای را صرافی ملی روزانه تعیین و اعلام می‌کرد و سقف این سهمیه نیز ۲۲۰۰ دلار بود.

در این بین، موضوعی که باعث اجاره کارت ملی می‌شود، اختلاف قیمت ارز به‌ خصوص دلار در صرافی‌ها و بازار آزاد است، زیرا در حال حاضر افراد می‌توانند دلار را از صرافی‌ها به نرخ ۳۴ هزار تومان بخرند و در بازار آزاد که نرخ دلار حدود ۳۶ هزار تومان است، بفروشند و حدود دو میلیون تومان در خرید سهمیه‌ای (۲۰۰۰ دلار) سود کنند.

در این میان بحث اجاره کارت ملی مطرح شده و دلالان در بازار ارز کارت ملی افراد را به نرخ های گوناگون اجاره و با آن خرید می‌کنند؛ مبالغ مختلفی از سوی دلالان برای اجاره کارت ملی اعلام می‌شود که کمترین این رقم ۷۰۰ هزار تومان است.

با این شرایط، بازار متشکل ارزی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: “باتوجه به مشاهده موارد متعدد سوءاستفاده دلالان از کارت ملی و حساب بانکی دیگران برای خرید ارز با اهداف غیرقانونی و تبعات این اقدام برای دارنده کارت و حساب، توجه داشته باشید خرید ارز صرفاً برای مصارف شخصی خودتان انجام گیرد. بدیهی است عواقب تخلف از مقررات قانونی از جمله مقررات مبارزه با پولشویی و قاچاق کالا و ارز برعهده دارنده کارت ملی و حساب بانکی خواهد بود”.

علاوه بر این، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز در پیامی از مردم خواسته “با توجه به مشاهده مواردی از سوءاستفاده دلالان از کارت ملی افراد برای خرید ارز با هدف سودجویی و تبعات این اقدام غیرقانونی برای دارنده کارت، دقت لازم را داشته باشند”.

همچنین بحث تغییر دهک‌های یارانه‌ای خریداران دلار نیز مطرح است که در این زمینه سازمان هدفمندی یارانه‌ها به ایسنا اعلام کرد که مسلما خرید ارز آن هم به میزان ۲۰۰۰ دلار جزو فعالیت‌های اقتصادی خانوار به شمار می‌رود و اطلاعات آن برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت رفاه در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار و پایگاه رفاه ایرانیان ثبت خواهد شد که اتفاقا برحسب آن دهک‌بندی‌های مختلف برای برقراری یارانه نیز انجام می‌شود.

گفتنی است؛ در این زمینه بانک مرکزی برای کاهش التهابات و کم کردن صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها، به صرافی‌ها ابلاغ کرد تا عرضه ارز را از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی انجام دهند و مردم نیز از این بستر، سفارش خرید ارز خود را ثبت و در زمان تعیین شده به صرافی مورد نظر مراجعه کنند.

همچنین، بانک مرکزی چهار بانک صادرات، ملی، ملت و تجارت مکلف به فروش ۲۰۰۰ یورو در شعب منتخب خود کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید