یک زن، رئیس‌‌جمهور هند شد

دروپادی مورمو، فرماندار سابق جارکند، اولین رئیس جمهور قبیله ای هند و دومین رئیس جمهور زن این کشور خواهد بود.

اردیبهشت آنلاین: پانزدهمین رییس جمهور هندوستان برگزیده شد و دروپدی مورمو، دومین زنی است که به جایگاه نخست قانون اساسی و فرماندهی نیروهای مسلح این کشور می‌رسد.

به گزارش ایرنا ، پس از سومین دور شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری هند، «دروپادی مورمو»، از مرز ۵۰ درصد آرا عبور و پیروزی خود را در نبرد ریاست جمهوری در برابر «یاشوانت سینها»، نامزد مخالفان حزب حاکم، با اختلاف زیادی تضمین کرد.

از ۳۲۱۹ رای معتبر شمارش شده تاکنون، مورمو ۲۱۶۱ رای را به دست آورده است در حالی که سینها ۱۰۵۸ رای به دست آورده است.

امروز قرار است هندوستان پانزدهمین رئیس جمهور خود را انتخاب کند رقابت بین دروپادی مورمو، نامزد NDA به رهبری BJP و یاشوانت سینها، نامزد مشترک اپوزیسیون برگزار شد. پیش از نظرسنجی ها حاکی از علاقه مجلس هند به دروپادی مورمو، نامزد حزب حاکم BJP برای رسیدن به بالاترین مقام قانون اساسی کشور بود.

دروپادی مورمو، فرماندار سابق جارکند، اولین رئیس جمهور قبیله ای هند و دومین رئیس جمهور زن این کشور خواهد بود.

همه نمایندگان مجلس نمایندگان و نمایندگان منتخب در سراسر کشور بین ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر در ۳۱ مکان از جمله مجلس پارلمان و ۳۰ مرکز در مجامع قانونگذاری ایالتی، به جانشین رام نات کوویند رأی دادند. از ۷۳۶ انتخاب کننده متشکل از ۷۲۷ نماینده مجلس و ۹ نماینده مجلس نمایندگان که توسط کمیسیون انتخابات اجازه داده شد در مجلس پارلمان رای دهند، ۷۲۸ انتخاب کننده رای خود را به صندوق انداختند. کل مشارکت در مجلس ۹۸.۹۱ درصد بود.

مورمو ۶۴ ساله برای دو دوره در مجمع اودیشا در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ انتخاب شد و از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ به عنوان وزیر در دولت ائتلافی BJD-BJP ناوین پاتنیک، وزیر ارشد، خدمت کرد. او در سال ۲۰۱۵ به عنوان اولین فرماندار زن جارکند سوگند یاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید