پشه دنگی

ورود یک پشه کُشنده به جنوب ایران

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این بیماری، احساس بهبود پس از چند روز گذشت علائم است، اما بعد از ۴ تا ۵ روز منجر به کما و درنهایت مرگ بیمار می‌شود.

همشهری آنلاین: سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مشاهده لارو پشه دِنگی یا آئدس در ۱۰ محله و خیابان بندرعباس و همچنین مناطق مرکزی شهر در هفته گذشته خبر داد.

 دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: لارو پشه دِنگی یا آئدس موجب انتقال بیماری تب‌خونریزی دهنده دِنگ، زیکا و چیکونگونیا می‌شود.

نوروزیان با اشاره به این که مناطق نزدیک سواحل، اسکله‌ها و بندرگاه‌ها در شهرستان‌های بندری و جزایر، از مناطق پرخطر استان هستند، اضافه کرد: ورود لاستیک‌های مستعمل، نی‌های بامبوی وارداتی، کالاها و اجناس واردشده از کشورهای آلوده، کشتی و هواپیما، از راه‌های انتقال و ورود این پشه به کشور است.

به گفته این مسئول، پشه ماده آئدس در آب‌انبارها، بشکه‌ها، آب زیر کولرها، گلدان و بشقاب زیر گلدان یا اشیایی که آب شیرین در آنها جمع می‌شود، تخم‌ریزی می‌کند.

دکتر نوروزیان توضیح داد: این پشه در هر خونخواری چندین نفر را می‌گزد و با این تغذیه مکرر اگر پشه آلوده به ویروس باشد، موجب انتقال بسیار سریع بیماری‌های خونریزی دهنده دانگ، چیکونگونیا و ویروس زیکا می‌شود و اپیدمی های بزرگی از بیماری ایجاد می‌کند.

به گفته وی، پشه‌های آئدس در داخل خانه‌ها، نقاط تاریک، پشت کمدها، زیر تخت و فضاهای بسته استراحت و در طول روز از انسان خونخواری می‌کند.

دکتر نوروزیان گفت: آئدس در ساعات فعالیت انسان خونخواری می‌کند و استفاده از پشه‌بند کمک چندانی به پیشگیری از گزش این پشه نمی‌کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این بیماری، احساس بهبود پس از چند روز گذشت علائم است، اما بعد از ۴ تا ۵ روز منجر به کما و درنهایت مرگ بیمار می‌شود.

نوروزیان گفت: هفته گذشته کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لارو (تخم یا نوزاد) این پشه را در محلات اسلام آباد، کوی نیایش، رسالت، داماهی، ۲۲ بهمن، تپه الله‌اکبر، پشت شهر، جهانبار، نایبند و همچنین مرکز شهر بندرعباس مشاهده کردند.

این مسئول گفت: هرچند نقاط آلوده به این پشه با وفور بالا، طبق شیوه نامه های شناخته‌شده، فوری سم‌پاشی می شوند اما بهترین راه کنترل این پشه، به‌سازی و رعایت بهداشت محیط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید