کارتخوان

«پوزهای» بلاتکلیف غیرفعال می‌شوند

کسانی که از حساب‌های شخصی خود بیش از مبالغ معینی در ماه برای کسب و کار استفاده کنند، به منزله حساب تجاری یا مشکوک به تجاری شناسایی شده و این حساب‌ها را هم مشمول مالیات می‌کنیم.

اردیبشت آنلاین: رئیس سازمان مالیاتی با اشاره به تمرکز سازمان بر بخش غیر رسمی اقتصاد و شناسایی ۲.۲ میلیون مودی جدید‌، گفت: حدود ۵۰ درصد مالیات مشاغل را از ۵ درصد مشاغل پردرآمد وصول کردیم.

به گزارش تسنیم، داود منظور در پیش خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه، در دوره جاری تمرکز سازمان مالیاتی، به طور عمده بر بخش غیررسمی و غیرشفاف در اقتصاد است‌، گفت: کسانی که به رغم کسب درآمدهای بالا، مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند. در این ارتباط در سال گذشته اولین اقدامی که انجام دادیم، سامان دادن به نظام نقل و انتقال پول و شفاف کردن انتقال پول در وجه ذی نفعان بود. درگاه‌های پرداخت و پوزها را به پرونده‌های مالیاتی به طور تقریبا کامل اتصال دادیم و بالغ بر 7.2 میلیون دستگاه پرداخت به پرونده‌های مالیاتی متصل شد.

وی افزود: حدود 3 میلیون دستگاه پرداخت انصراف دادند و دستگاه‌های خودشان را غیرفعال کردند. همچنین در حال حاضر حدود 1.4 میلیون دستگاه پرداخت بلاتکلیف است که در یک ماه آینده توسط بانک مرکزی غیرفعال خواهند شد.

منظور گفت: پس شناسایی 2.2 میلیون مودی جدید، مهمترین اقدامی بود که در سال گذشته در جهت مقابله با فرار مالیاتی انجام شد و امسال حدود 4 میلیون اظهارنامه اشخاص حقیقی، مشاغل، اصناف و کسب و کارها دریافت شده که نسبت به سال گذشته بیش از یک میلیون و 200 هزار مورد افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: هرچقدر ما از کسانی که تا کنون مالیات نمی دادند مالیات دریافت کنیم، می‌توانیم بخش‌های رسمی اقتصاد را تحت حمایت‌های مالیاتی قرار دهیم. به عنوان نمونه در سال جاری برای حمایت از تولید در قانون بودجه با پیشنهاد دولت، نرخ مالیات واحدهای تولیدی از 25 درصد به 20 درصد کاهش یافته است. جهتگیری ما این است که تا حد امکان این نرخ را هم کاهش دهیم چرا که هرچقدر بخش تولید بتواند منابع خود را مجددا سرمایه گذاری کند، به تشکیل سرمایه، رونق اقتصادی و تولید بیشتر منجر خواهد شد. بخشودگی جرائم مالیاتی برای واحدهای تولیدی آسیب دیده و نیازمند در دستور کار قرار دادیم. رویکرد ما در مالیات ستانی، حمایت از بخش تولید و بخش رسمی و فشار بر بخش غیررسمی و غیرشفاف است.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: اقدام دیگری که در دستور کار داریم، تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری است. زمانی که پوزها را ساماندهی کردیم، متاسفانه برخی فعالان اقتصادی مردم را به زحمت انداختند؛ چرا که مردم را مجبور می‌کردند به جای این که از پوز استفاده کنند، مبلغ مورد نظر را به صورت کارت به کارت یا حساب به حساب منتقل کنند. با تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری، عملا حساب‌هایی که تجاری باشند همچون پوز با آنها برخورد می‌کنیم که نشانگر فعالیت اقتصادی فرد خواهد بود. در این تفکیک که آیین نامه آن را بانک مرکزی قرار است تا یک ماه آینده منتشر کند، کسانی که از حساب‌های شخصی خود بیش از دفعات و مبالغ معینی در ماه برای کسب و کار استفاده کنند، به منزله حساب تجاری یا مشکوک به تجاری شناسایی شده و ما این حساب‌ها را هم مشمول مالیات می‌کنیم.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: نتیجه این اقدام این بود که توانستیم در عین رعایت عدالت مالیاتی، 2.5 برابر سال گذشته مالیات از اصناف وصول کنیم. همچنین از 4 میلیون مودی که اظهارنامه داده اند، 1.6 میلیون اظهارنامه مالیات صفر و 800 هزار اظهارنامه مالیات زیر 5 میلیون تومان پرداخت می‌کنند. در مقابل 5 درصد مودیان که جزو صنف‌های پردرآمد نظیر پزشکان، دندانپزشکان، طلافروشان، نمایشگاه داران اتوموبیل و … هستند، حدود 50 درصد مالیات مشاغل را پرداخت می‌کنند. این حرکت به معنی عدالت مالیاتی و نگرفتن مالیات از کم درآمدها و دریافت مالیات منصفانه از پردرآمدها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید