انتظار می رود رسانه ملی با توسعه و تقویت تنها شبکه تلویزیونی اقتصادی کشور ، بر حمایت خود از فعالان این بخش به ویژه واحد های کوچک و متوسط جامعه عمل بپوشاند.
• حمید طلیمی
رسانه ملی در کنار ماموریت ها و اهداف گوناگون خود از جمله ایجاد اعتماد و امید در جامعه ، نقش مهمی نیز در تشویق و ترغیب مردم برای حمایت از تولیدات داخلی ، معرفی کالاهای با کیفیت ایرانی و همچنین اصلاح فرهنگ و الگوی صحیح مصرف بر عهده دارد. زیرا اطلاع رسانی مناسب در این زمینه می تواند در تنظیم بازار و جلوگیری از تضییع حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مؤثر باشد.
• حمایت از محصولات ایرانی
طی سال های گذشته شبکه های مختلف رسانه ملی با توجه به نام گذاری هر سال از سوی مقام معظم رهبری به طور مستقیم و غیر مستقیم به حمایت از محصولات ایرانی پرداخته و در این مسیر اقدامات و تلاش های قابل تقدیری نیز از خود بجا گذاشته اند. اما پس از ارائه مفهوم اقتصاد مقاومتی و تاکید بر حمایت از تولیدات داخلی توسط رهبر معظم انقلاب، سازمان صداوسیما اقدام به ایجاد شبکه ای ویژه با ماموریت اختصاصی برای حمایت از تولیدات داخلی، کار و سرمایه ایرانی و توسعه اشتغال کرد تا بتواند عامل موثری در دستیابی به چشم انداز ترسیم شده از سوی معظم له باشد.
• تاسیس شبکه ای مستقل
با توجه به خلاء وجود یک شبکه مستقل تلویزیونی در رسانه ملی برای حمایت بیشتر و منسجم تر ازفعالان اقتصادی به ویژه بنگاه های کوچک و متوسط ، درسال ۱۳۹۶شبکه تلویزیونی جدیدی با نام « ایران کالا» راه اندازی شد.تا پیش از راه اندازی این شبکه ، اقدامات زیادی برای تولید و پخش برنامههای حمایتی و تشویقی در حوزه کسب و کار از شبکه های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شد اما بدون شک هیچگاه برنامهای همانند «ایران کالا» برای حمایت از تولید کنندگان و کارآفرینان داخلی روی آنتن نرفته بود.
بررسی منصفانه کارنامه عملکرد این شبکه تلویزیونی نشان می دهد خوشبختانه «ایران کالا» موفق شده است علی رغم مشکلات و موانع موجود ضمن حرکت در راستای اهداف از پیش تعیین شده ، نقش مهمی نیز در ایجاد اعتماد عمومی به محصولات ساخت داخل و همچنین رونق کسب و کار بنگاه های کوچک و متوسط ایفا نماید.
• حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط
علی رغم هجمه گسترده شبکههای فارسی زبان ماهوارهای به ویژه پس از اعمال تحریم های ناجوانمردانه اقتصادی علیه کشورمان با هدف تخریب اعتماد عمومی ، شبکه تلویزیونی «ایران کالا» موفق شد با خلاقیت ، بهره مندی از ابزارهای نوین ، بکارگیری از مدیران با تجربه حوزه اطلاع رسانی و همچنین ساخت برنامه های حمایتی به دفاع قاطع از تولید کنندگان و کارآفرینان کشور به ویژه بنگاه های کوچک و متوسط بپردازد.
• اشاعه فرهنگ خرید کالای ایرانی
مدیران «ایران کالا» همواره کوشیده اند ضمن حفاظت از ارزشها و دستاوردهای انقلاب و همچنین حراست از فرهنگ عمومی و ملی با طرح مشکلات و موانع پیش روی تولیدکنندگان، معرفی محصولات تولیدی و اشاعه فرهنگ خرید کالاهای ایرانی را در صدر اهداف و ماموریتهای خود قرار دهند.
• زمزمه های تغییر یا ادغام
با توجه با تغییر و تحولات صورت گرفته در رسانه ملی ، طی روز های اخیر بعضا زمزمه هایی در خصوص تغییر وضعیت یا ادغام «ایران کالا» با یکی دیگر از شبکه های رسانه ملی به گوش می رسد. هر چند این موضوع تا کنون از سوی هیچ یک از مدیران ارشد رسانه ملی و یا مدیران «ایران کالا» تائید نشده اما همین نکته موجبات نگرانی فعالان اقتصادی به ویژه صاحبان بنگاه های کوچک و متوسط را فراهم کرده است.
تقویت تنها شبکه اقتصادی کشور
مرور نامگذاری سالهای گذشته از سوی مقام معظم رهبری بیانگر تاکید و توجه ویژه ایشان بر مسئله تولید و حمایت از کالاهای ساخت داخل است. لذا انتظار می رود رسانه ملی به ویژه پس از انتخاب «پیمان جبلی» از مدیران با سابقه و خوشنام صدا و سیما به عنوان رئیس جدید این سازمان با توسعه و تقویت تنها شبکه تلویزیونی اقتصادی کشور ، بر حمایت خود از فعالان اقتصادی به ویژه واحد های کوچک و متوسط جامعه عمل بپوشاند.
در شرایطی که کشورمان با هجمه گسترده رسانههای معاند روبرو است ، اهمیت و جایگاه رسانه ملی دو چندان شده لذا انتظار داریم مسئولان و سیاست گذاران با درک این واقعیت، حمایتهای همه جانبه ای از بخش های مختلف به ویژه برنامه های اقتصادی به عمل آوردند.
دیدگاهتان را بنویسید