رابرت مالی

آمریکا: آماده بازگشت به برجام هستیم

رابرت مالی : شورای حکام در مورد تعهدات پادمانی ایران که جدا از برجام است، اظهار نظر کرد. ما آماده بازگشت فوری دوجانبه به پایبندی کامل به برجام هستیم

اردیبهشت آنلاین: رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برغم قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد این قطعنامه سیاسی است و واشنگتن آماده بازگشت فوری دوجانبه به پایبندی کامل به برجام است.

به گزارش ایرنا ، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توئیتر درباره تلاش های کشورش و متحدان اروپایی اش در تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد: شورای حکام آژانس بین المللی اتمی پیامی بدون ابهام به ایران ارسال کرد مبنی بر اینکه ایران باید به تعهدات پادمانی تحت پیمان منع اشاعه سلاح های اتمی (ان پی تی) خود عمل کند.

نماینده دولت جو بایدن در امور ایران مدعی شد: این سیاسی نیست: به محض اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعات فنی معتبر مورد نیاز خود را بدست آورد، شورای حکام نیازی به اقدام بیشتر در مورد این موضوعات نخواهد دید.

رابرت مالی ادامه داد: شورای حکام در مورد تعهدات پادمانی ایران که جدا از برجام است، اظهار نظر کرد. ما آماده بازگشت فوری دوجانبه به پایبندی کامل به برجام هستیم. ایران باید تصمیم بگیرد که خواسته های خارج از برجام خود را کنار بگذارد و با توافقی که از ماه مارس در دسترس است، موافقت کند.

وی بدون اشاره به نقش کشورش در نقض برجام مدعی شد: ایران راهی برای خروج از بحران هسته‌ای که ایجاد کرده است، پیش رو دارد: همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده پادمانی و بازگشت به برجام، رفع نگرانی‌های فوری بین‌المللی در زمینه منع اشاعه هسته‌ای و رسیدن به رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا. انتخاب با آنها است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد و به رغم این اقدام تخریبی واشنگتن و متحدان اروپایی اش مدعی شد ایالات متحده آمریکا همچنان متعهد به بازگشت به برجام است .

در رأی‌گیری چهارشنبه شب شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا و متحدانش با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف روسیه و چین و ۳ رأی ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب رسید. جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح و محکوم کرد.

این دومین قطعنامه ضد ایرانی است که پس از اجرایی شدن برجام با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شد. چین و روسیه پیش‌تر مخالفت جدی خود را با قطعنامه ضد ایرانی اعلام کرده بودند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد و تأکید کرده است که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند؛ اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

این در حالی است که دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند تا آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است بلکه در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و در تازه ترین اقدام نیز همسو با رژیم صهیونیستی به تلاش های ضد ایرانی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پیوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام دنبال کنید